Tramwaje w niełasce?

Bartłomiej Kozek    2014-12-21 14:30:44

Największe emocje związane z warszawskim transportem budzi przekładane raz za razem otwarcie drugiej linii metra. W tym samym czasie, sieć tramwajowa w mieście rozwija się dość powoli – choć trzeba przyznać, że jakość taboru zauważalnie się poprawia.

Nie ma chyba drugiej, tak dużej ofiary rozwoju transportu samochodowego w miastach jak tramwaje. Po II wojnie światowej, miasta w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej żegnały się z tym środkiem lokomocji – niektóre, np. Londyn w 1952 czy Paryż w 1958, zupełnie z niego rezygnowały. W Warszawie również takie miejsca jak Krakowskie Przedmieście czy Powiśle, po których niegdyś tramwaje jeździły, muszą póki co obejść się wspomnieniami.

Tramwajowa kontrofensywa

Miasta, które niegdyś tak ochoczo rezygnowały z usług tramwajowych, dziś decydują się na ich powrót – nawet, jeśli zdążyły zbudować obwodnice czy kolejne nitki metra. Do stolicy Francji powróciły w roku 1992, obecnie zaś budowana jest tam już siódma i ósma linia, które obsługują przede wszystkim ruch metropolitarny z regiony Ile-de-France do samego Paryża.

Nieco mniej spektakularny rozmiar ma odbudowana w roku 2000 sieć w Londynie. Podczas gdy jej paryska odpowiedniczka liczy już ponad 100 kilometrów, linia londyńska nie ma ich nawet 30. Mimo to, stolica Wielkiej Brytanii nie spoczywa na laurach – opiekujący się miejską komunikacją zbiorową Transport for London myśli już o kilku dodatkowych trasach.

Na Wyspy Brytyjskie tramwaje wróciły zresztą w tym samym czasie, kiedy na nowo pojawiły się w Paryżu. W 1992 dwie dawne linie kolejowe, przerobione na tramwajowe, zostały połączone ze sobą w Manchesterze. W tym roku tamtejszy Metrolink poszerzono o liczącą 14,5 kilometra linię, biegnącą z tamtejszego lotniska do centrum miasta. Dzięki wspomnianej inwestycji, cała sieć ma już ponad 90 kilometrów.

Polskie i warszawskie tory

Wydaje się, że polska komunikacja tramwajowa najgorsze lata ma już za sobą. Poza wyłączeniem trakcji w Gliwicach, coraz częściej słyszymy o rozwijaniu nowych projektów, m.in. dzięki napływowi funduszy unijnychSwoje linie stale rozbudowuje Kraków. Z opóźnieniami, ale jednak, do dobrej "tramwajowej" formy wraca również Olsztyn. 

Jak na tym tle wypada stolica Polski? Zależy o co pytamy.

Jeśli chodzi o jakość istniejącej już infrastruktury, trzeba przyznać, iż w ciągu minionych 8 lat inwestycji nie brakowało. W czasie tegorocznej kampanii wyborczej Hanna Gronkiewicz-Waltz chwaliła się zakupem 250 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów. 

O ile do tej zmiany trudno się przyczepić, o tyle nieco większe problemy bywały z modernizacją samej trakcji. Najgłośniejszym przykładem problemów z nią związanych była sprawa remontu na Moście Poniatowskiego, po którym… zwiększył się poziom hałasu, z jakim zmagają się mieszkańcy Powiśla.

Z drugiej jednak strony, warto wspomnieć o działaniach, które stawiają sobie za cel zmniejszenie wspomnianych poziomów hałasu. Należy do nich chociażby sadzenie trawy na torowiskach, czego najlepszym przykładem są tory na Marszałkowskiej, w okolicach Placu Zbawiciela.

Topornie z torami

Jeśli jednak chodzi o wydłużanie sieci tramwajowej w Warszawie, to proces ten idzie dość powoli. Zważywszy na fakt, że w tegorocznym programie wyborczym Hanna Gronkiewicz-Waltz nie złożyła żadnych, konkretnych obietnic w tej materii, nie do końca wiadomo czy sytuacja w najbliższych 4 latach znacząco się zmieni.

Budowa Mostu Północnego umożliwiła poszerzenie oferty tramwajowej o połączenie Bielan z Tarchominem. Ze względu na protesty, jej rozbudowa dość mocno się opóźniła. Jeśli jednak wierzyć zapowiedziom, na przełomie tego i przyszłego roku powinniśmy już cieszyć się z możliwości jazdy tramwajem nie tylko do Starych Świdrów, ale aż do Mehoffera.

Na ukończeniu – przynajmniej jeśli wierzyć Tramwajom Warszawskim – są już również prace nad połączeniem dwóch nitek na Bemowie. O trasie na Powstańców Śląskich mówiło się od lat. Dość wspomnieć, że pierwszym terminem oddania jej do użytku miała być końcówka roku 2011…

Plany na przyszłość

Co dalej? Od dawna w dyskusjach o przyszłości transportu zbiorowego w mieście mówi się o konieczności połączenia tramwajowego do Wilanowa. Szansą na jego realizację może być nowa, wieloletnia perspektywa finansowa UE na lata 2014-2020, w ramach której polskie miasta będą mogły liczyć nawet na 13 miliardów złotych.

O ile pomysł na ową linię jest już dość mocno zaawansowany (wiemy, że miałaby się ciągnąć aż do Dworca Zachodniego i realizowana byłaby w trzech etapach), o tyle podobnego szczęścia nie mają pomysły pociągnięcia tramwajów na Gocław. Władze miasta nadal starają się podtrzymać wrażenie, że może tu trafić odgałęzienie drugiej linii metra – nawet jeśli wydaje się to obecnie mało prawdopodobnym scenariuszem. 

Innym problemem były kontrowersje związane z przebiegiem ewentualnej trasy, które wybuchły jeszcze przy okazji poprzednich wyborów w roku 2010. Pojawiły się wątpliwości, czy wąskie ulice Saskiej Kępy pomieszczą trakcję i czy nie zwiększą się poziomy hałasu w okolicy.

W zeszłym roku miasto zleciło specjalne badania sensowności budowy znacznie większej ilości tras – sprawdzono… osiemdziesiąt różnych idei, a badaniem zajęła się firma CH2M HILL. Wśród pomysłów znalazły się tak śmiałe koncepcje, jak połączenia do Konstancina-Jeziornej, Janek czy… Sochaczewa. 

Choć trasy na Wilanów i Gocław ocenione zostały wysoko (podobnie jak i pomysł powrotu tramwajów na Trakt Królewski), na ich realizację jeszcze trochę poczekamy. Obecnie, rozpisanie konkursu na „trasę wilanowską” planowane jest na rok 2017…

Opracowanie na podstawie: en.wikipedia.org, citymetric.com, tvnwarszawa.pl, warszawa.gazeta.pl, tw.waw.pl, transport-publiczny.pl

Fot. Wikimedia Commons, Autor: Dp116, Licencja CC-BY 3.0

ZOBACZ TAKŻE:

Kolejowe emocje przed nami!

Jacek Sasin: "Darmowa komunikacja? Daję sobie cztery lata"

Joanna Erbel czeka na autobus

 

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...