Powrót Warszawy Głównej

Adam Kielar    2015-02-19 19:00:53

Do 2018 roku ma zostać odtworzona stacja kolejowa Warszawa Główna. Jak przekonują przedstawiciele PKP PLK, perony będą bliżej ulicy Towarowej i stworzą „prawdziwy węzeł multimodalny”.

O sprawie pisał portal transport-publiczny.pl. Stacja ma być w pełni zintegrowana z przystankiem Warszawa Ochota oraz okolicznymi liniami tramwajowymi. Według Marcina Mochnickiego z PKP PLK, modernizacja objęłaby m.in. wydłużenie peronów stacji Ochota aż na drugą stronę Towarowej i powstanie nowego wejścia. Nowa stacja ma także pomóc w reorganizacji ruchu podczas dużej modernizacji głównych warszawskich dworców, choć przedstawiciele kolei zastrzegają, że odtworzenie Warszawy Głównej nie będzie koniecznym warunkiem do sprawnego przeprowadzenia remontów.

Tereny wokół nowej-starej stacji zostaną zagospodarowane – dziś można tam znaleźć stare zardzewiałe wagony, resztki torów, zarośla i pustostany po budynkach kolejowych. Aby lepiej skomunikować Ochotę oraz Wolę z nową stacją, ulica Spiska zostanie przerzucona nad torami. Znajdujące się w tej okolicy muzeum kolejnictwa zostanie przeniesione na Szczęśliwice. Nowe muzeum ma być jednym z najnowocześniejszych w kraju. Umowę w sprawie współpracy przy budowie tej placówki podpisali w listopadzie marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz Jarosław Bator z zarządu PKP.

Nowa stacja ma zostać „podłączona” do linii kolejowej numer 8, w kierunku Piaseczna oraz lotniska Okęcie. Nie będzie też łączona z innymi liniami, w tym obwodową, która przed przebudową linii średnicowej przejdzie remont. – W konsultacjach z Zarządem Transportu Miejskiego doszliśmy do wniosku, że korzystniejsze będzie zbudowanie nowych połączeń linii radomskiej z linią legionowską i możliwość jeżdżenia północ-południe – mówił  Maciej Kaczorek z Działu Planowania Strategicznego PKP PLK.

Warszawa Główna była najważniejszym dworcem kolejowym w Warszawie w latach 1945-65. Po otwarciu Dworca Centralnego, korzystali z niej pasażerowie linii do Warki, Radomia, Kielc oraz Skarżyska-Kamiennej. Od 1997 roku w ogóle nie odbywa się tam ruch pasażerski, a większość infrastruktury została rozebrana. Pozostało między innymi wspominane wcześniej Muzeum Kolejnictwa.

źródło: transport-publiczny.pl, rynek-kolejowy.pl

Zdjęcie: Wikimedia Commons autor: masti, licencja: CC BY-SA 3.0

Zobacz także:

Czyje wiaty, czyje ławki?

Wirtualny spacer po przedwojennym Bródnie

Kładka połączy Pragę?

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...