DWA BRZEGI: Centrum nie dla starszych aut? | Joanna Erbel (Zieloni) vs. Krystian Malesa (PO)

Polityka Warszawska    2015-03-21 18:50:12

Platforma Obywatelska planuje wprowadzić tzw. ustawę antysmogową. Jej celem jest zapobieganie wzrastającemu poziomowi zanieczyszczeń w naszym mieście, a jednym z efektów – zakaz wjazdu do centrum aut, które nie spełniają odpowiednich norm, najczęściej – starszych.

Wprawdzie projekt jest dopiero przygotowywany, najprawdopodobniej już niebawem warszawscy radni staną przed dylematem: zakazać czy też nie zakazywać? O nowej inicjatywie mówi się coraz częściej już dziś, dlatego i „Polityka Warszawska” postanowiła poddać ją dyskusji. W sobotnich wyjątkowych „Dwóch Brzegach” w sprawie ustawy i samochodowych zakazów głos zabierają: miejska aktywistka, reprezentantka Zielonych i znana miłośniczka nie czterech, lecz dwóch kółek – Joanna Erbel oraz Krystian Malesa – znany ze swojej wielkiej pasji do starszych aut radny dzielnicy Ursynów z ramienia Platformy Obywatelskiej. Prywatnie – posiadacz starej, pięknej zielonej Warszawy. 

Joanna Erbel (Zieloni) – miejska aktywistka:

Samochodów w Warszawie jest za dużo – to fakt. W stolicy przypada średnio 600 samochodów na 1000 osób (w samym Śródmieściu aż 800!), czyli dwa razy więcej niż Berlinie. Zadaniem władz miasta powinno być ograniczenie tej liczby, bowiem w Warszawie przekroczone są normy zanieczyszczenia powietrza.

Można to robić na wiele sposób – zakaz wjazdu samochodów do centrum albo wprowadzenie opłat za wjazd jest tylko jednym z nich, niekoniecznie najlepszym.

Priorytetem władz miasta powinno być zadbanie o stworzenie wygodnej alternatywy dla samochodów poprzez zapewnienie wygodnego i taniego transportu publicznego czy podnoszenie komfortu przemieszczania się pieszo albo rowerem. Na przeciętnej warszawskiej ulicy samochody zajmują około 80-90 proc. jej szerokości – dla pieszych zostanie 150 cm chodnika, ale to i też nie zawsze.

Władze miasta powinny też korzystać z każdej okazji do odwracania hierarchii transportowej, na której szczycie znajdują się obecnie wciąż samochody. Takich okazji w Warszawie jest bardzo dużo: każda modernizacja ulic, to okazja, żeby zwężać pasy, poszerzać chodniki i przerzucać parkowanie na jezdnie. To również okazja do poprawy infrastruktury rowerowej, tak aby bezpiecznie czuła się każda osoba, która wybiera ten środek transportu.

Dzieje się jednak inaczej. Wciąż mamy wiele inwestycji drogowych, które są dalekie od wizji zrównoważonego rozwoju transportu w mieście: np. poszerzanie ul. Wołoskiej, wielopasmowa ulica Prosta czy nowy projekt ul. Targowej, przy którym zmarnowano okazję do tworzenia dobrej infrastruktury rowerowej. Co więcej, w sytuacjach, gdy z przyczyn losowych ograniczona zostaje przepustowość, władze miasta zamiast potraktować tę sytuację jako okazję do zmiany transportowych nawyków warszawianek i warszawiaków stawiają na samochody. Ostatni raz obserwowaliśmy taką sytuację po pożarze mostu Łazienkowskiego, kiedy ratusz likwidował buspasy oraz przymierzał się do zlikwidowania pasów rowerowych na ul. Tamka. Poprawa przepustowości dla samochodów nie jest tożsama z płynnością ruchu i poprawą sytuacji transportowej mieszkanek i mieszkańców, ponieważ zamiast rozładować korki powoduje sprzężenie zwrotne w postaci zwiększenia ruchu. A zmiana przyzwyczajeń jest możliwa – wskazuje na to 50 tys. przejazdów samochodem, które zniknęło od kiedy nie można przekroczyć Wisły mostem Łazienkowskim. Te osoby wybrały inny środek transportu.

Jeśli zaś chodzi o samą zmianę przepisów, to powinniśmy zacząć od uwolnienia cen parkowania. W tym momencie górny pułap cenowy ustanowiony jest na poziomie krajowym, a nie na poziomie samorządów.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Krystian Malesa (Platforma Obywatelska) – radny dzielnicy Ursynów

Pod koniec lutego powstał projekt zmian w ustawie o ochronie środowiska autorstwa posłów Platformy Obywatelskiej, nazywany ustawą antysmogową, którego celem jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza w centrach dużych miast.

Tak zwana ustawa antysmogowa ma dać możliwość poszczególnym radom miast, w tym również Radzie Warszawy, po uprzednim przeprowadzeniu badań zanieczyszczenia powietrza w mieście, możliwość wprowadzenia "strefy ograniczonej emisji spalin samochodowych" czyli zakazu wjazdu do centrum dla niektórych samochodów. W istocie nieważne czy samochód jest stary, czy nowy. Ważne jest to, jak bardzo zanieczyszcza środowisko, jakiego paliwa używa i których norm nie spełnia.

Według mnie, aby poznać sens i powody nowelizacji ustawy o ochronie środowiska należy zagłębić się w temat, przemyśleć go jeszcze raz i dopiero wtedy oceniać. Nie zaś poprzestać na przeczytaniu nagłówków w stylu „Posłowie PO zakażą wjazdu do centrum starym samochodom”, bo to nie do końca tak jest… Nie chodzi o liczbę samochodów, a o ilość spalin, które one emitują.

Smog i duże zagęszczenie trujących gazów jest problemem wielu miast na świecie. Z tego powodu, władze niektórych z nich wprowadzają ograniczenia ruchu w centrum lub innych najbardziej zatłoczonych częściach miasta.

Warszawa z roku na rok jest coraz bardziej zanieczyszczona. Spowodowane jest to głównie zanieczyszczeniami z innych rejonów kraju (56 proc.), domami ogrzewanymi węglem (13 proc.), przemysłem (1 proc.) oraz spalinami samochodowymi (30 proc.).

W Berlinie, Londynie czy Paryżu, ale również w innych mniejszych europejskich miastach lokalne władze zakazały lub chcą wprowadzić zakaz stałego lub czasowego wjazdu samochodom, które nie spełniają odpowiednich norm.

Oponenci tej ustawy powiedzą, że zamysł zakazu wjazdu dla starych samochodów pochodzi z miast bogatych, gdzie społeczeństwo jest bogatsze i posiada lepsze samochody, a nie tak jak w Polsce, gdzie średnia wieku samochodów wynosi 15 lat. Zgadza się, jednak według tej teorii, w biedniejszej Warszawie z biegiem lat nie będzie można swobodnie oddychać. Jeśli zatem nie pomyślimy, jak to zanieczyszczenie stopniowo zmniejszać, to dla naszych dzieci i wnuków zostaną szczątki środowiska w Warszawie, a po świeże powietrze będą jeździły do innych, bogatszych w świeże powietrze miast.

Należy jednak zauważyć, że od każdej reguły są wyjątki i odstępstwa. Omawiana ustawa również je posiada. Przewiduje ona, że zakaz wjazdu do centrum starszymi samochodami może nie dotyczyć mieszkańców danego miasta, zatem w przypadku Warszawy jeśli samochód jest nawet wiekowy, ale posiada warszawską tablicę rejestracyjną, będzie mógł swobodnie wjechać do centrum miasta. Ponadto, projekt ustawy przewiduje, że wszystkie samochody zasilane gazem będą mogły do centrum wjeżdżać bez problemu.

Jeden z posłów powiedział, że ustawa ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie z centrum dużych miast głównie tych samochodów, które są zasilane starymi silnikami diesla. Należy pamiętać o tym, że wszystkie szczegółowe zapisy należą do Rady Warszawy i jeśli kiedykolwiek ustawa antysmogowa będzie obowiązywać, to właśnie ona – podobnie jak inne rady miast – odegra najważniejszą, decydującą rolę.

Będąc miłośnikiem zabytkowych samochodów, będę zabiegał o to, aby takie samochody zawsze (zwłaszcza, że osobiście moją Warszawą jeżdżę stosunkowo rzadko, a Trabant mojego Taty wyjeżdża na ulice średnio dwa razy do roku) mogły jeździć po całym mieście, bo są kawałkiem historii motoryzacji. Nawet jeśli wytwarzają więcej spalin, to robią to raz w tygodniu bądź miesiącu, gdy ich właściciele postanowią przejechać się nimi do kościoła lub na wycieczkę po mieście, a z doświadczenia wiem, że budzą ogólny uśmiech na twarzach pozostałych użytkowników dróg.

Będąc architektem krajobrazu, dla którego środowisko jest bardzo ważne, ale również będąc właścicielem nie najnowszego modelu samochodu osobowego uważam, że nie można zakazać mieszkańcom wjazdu ich samochodami do centrum miasta, zakładając, że przechodzą one rok rocznie obowiązkowe przeglądy techniczne. Jeśli chodzi natomiast o starsze samochody (np. ponad 15- czy 20-letnie) spoza Warszawy, taki zakaz mógłby funkcjonować.

Warto również spojrzeć w przeszłość wcześniej wspomnianych „bogatszych” miast i sprawdzić, jak one radziły sobie z problemem smogu przed laty. Być może warto z nich wziąć przykład. Ciekawy, lecz z pewnością nie idealny, bowiem idealnych rozwiązań nie ma, wydaje się sposób jaki zastosowały władze Mediolanu już 12 lat temu. W momencie gdy odnotowywano tam bardzo wysoki procent zanieczyszczeń powietrza, władze ogłaszały, że w danym okresie (kilku lub kilkunastu dni), w dni parzyste na ulicę mogą wyjechać jedynie samochody, których ostatnia cyfra na tablicy rejestracyjnej jest parzysta (w Polsce musiałaby to być pierwsza cyfra). Właściciele samochodów z rejestracją nieparzystą musieli przesiąść się na pociąg lub pojechać ze znajomymi, sąsiadami, którzy mieli inną końcówkę tablicy rejestracyjnej. Funkcjonowało to przez dłuższy okres, aż stan powietrza nad Mediolanem się nie poprawił. Naturalnie były głosy sprzeciwu, ale w demokracji zawsze takie będą.


ZOBACZ TAKŻE:

DWA BRZEGI: A.SHEYBAL-ROSTEK - J.ŚPIEWAK | Samochodowe Veturilo

DWA BRZEGI: A.Skubida (WZ) – D.Lasocki (PiS). Radny zawodowy czy społecznik?

Zobacz pozostałe odsłony "Dwóch brzegów"

Zdjęcia: 1. www.politykawarszawska.pl 

2. Facebook.com/joanna.erbel, 

3 i 4. Facebook.com/krystianmalesa

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...