Aktywiści listy piszą. Posprzątajmy miasto z reklam

Adam Kielar    2015-04-02 19:08:01

Niedawno Sejm uchwalił tzw. ustawę krajobrazowę. Jednym z jej najważniejszych celów miało być uporządkowanie przestrzeni publicznej oraz ograniczenie stosowania wielkoformatowych reklam. Jednak proponowane w projekcie zmiany zostały skrytykowane przez część organizacji pozarządowych. Chodzi tu zwłaszcza o niski kary za łamanie nowego prawa.

Zdaniem organizatorów całej akcji, ustawa krajobraza nie zlikwiduje reklamowego chaosu, jaki zawładnął Polskę, zwłaszcza w dużych miastach, takich jak Warszawa. Przekonują, że akt pozbawiony jest mocy egzekucyjnej, w związku z czym kara za złamanie prawa wynosić ma do 5 tys. zł. To zdecydowanie za mało, zwłaszcza przy ogromnych budżetach kampanii reklamowych – uważają i zamierzają zwrócić się w tej sprawie do Senatu, który niebawem będzie dyskutować nad ustawą. – Ustawę może uratować Senat wprowadzając odpowiednie poprawki – apelują organizatorzy. 

Dobry przykład stanowi reklama na stołecznym hotelu MDM. – Roczny dochód z nielegalnej reklamy na Hotelu MDM – 1,200,000 zł. Maksymalna grzywna według ustawy krajobrazowej – 5,000 zł. Mało tego, kara jest jednorazowa i nie zmusza do usunięci reklamy, czemu organizatorzy sprzeciwiają się najbardziej.

reklama na hotelu MDM

Za inny problem aktywiści uznają zwolnienie z opłat reklamowych szyldów. – Ustawa krajobrazowa słusznie zwalnia od opłat reklamowych szyldy. Niestety, definiuje je tak szeroko, że za szyld można uznać także tak wielką "szmatę", jak ta na zdjęciu. Dlaczego? Bo wystarczy, że treść prezentowana na "szmacie" będzie miała związek z działalnością prowadzoną w budynku, na którym została wywieszona.

Organizatorzy akcji chcą czterech głównych zmian w ustawie krajobrazowej. – Po pierwsze, proponujemy wprowadzenie zapisów, na mocy których nielegalny nośnik reklamowy obciążany będzie karną opłatą, naliczaną codziennie od metra kwadratowego powierzchni ekspozycyjnej. Po drugie, proponujemy aby opłaty karne były pobierane od właścicieli nieruchomości, którzy zgadzają się ją udostępnić firmie reklamowej. Wnosimy także o to, by szyldy, które nie są zgodne z regułami reklamowymi, uchwalonymi przez radę gminy, również podlegały opłatom karnym i po czwarte, proponujemy, aby odpowiednie zmiany w prawie budowlanym umożliwiały weryfikowanie zgodności inwestycji budowlanej z regułami reklamowymi, uchwalonymi przez radę gminy. Szczegółowy projekt wszystkich poprawek znaleźć można pod tym adresem.

Na stronie internetowej akcji jest specjalny formularz, przy użyciu którego można wysłać e-mail do senatora ze swojego okręgu i poprosić go o wsparcie projektu zmian w ustawie krajobrazowej.

Wśród organizacji aktywnie wspierających inicjatywę jest m.in. Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze, a także Miasto Moje a w Nim. Ponadto akcja ta podoba się wielu innym organizacjom, zrzeszającym miejskich aktywistów. Dominik Pucek z Zielonych mówi „Polityce Warszawskiej”, że oryginalny projekt skierowany przez Kancelarię Prezydenta był dobry. – Dzięki wieloletnim staraniom organizacji pozarządowych i miejskich aktywistów, na problem chaosu reklamowego zwrócili uwagę zarówno włodarze miejscy, jak i urzędnicy Kancelarii Prezydenta. Pierwsi dopominają się od ustawodawcy skutecznych narzędzi do walki z nielegalną reklamą, drudzy napisali dobry projekt ustawy, konsultowany z eksperckimi stowarzyszeniami. Niestety w trakcie sejmowych prac nad projektem, lobby biznesowe okazało się silniejsze, a posłowie złagodzili proponowane zapisy – mówi.

Pucek zgadza się z organizatorami akcji pisania listów do senatorów. – Przyjęcie ustawy w obecnym kształcie nie wprowadzi żadnych istotnych rozwiązań, za to zablokuje na najbliższe lata drogę do zmian w tej dziedzinie – uważa aktywista Zielonych. – Dlatego wraz z organizatorami akcji apelujemy do senatorów, aby przywrócili "ustawie krajobrazowej" poprzednie postanowienia i pomogli miastom uporządkować reklamę zewnętrzną. Opłaci się to wszystkim użytkownikom przestrzeni publicznej – przekonuje Pucek.

Senackie konsultacje w sprawie tej ustawy odbędą się 8 kwietnia, natomaist głosowanie 15 kwietnia.

zdjęcia: http://www.posprzatajmyreklamy.pl/

Zobacz także:

Ursynów: nowy P+R na 400 miejsc

Muzeum Historii Polski w warszawskiej Cytadeli

"TAK" dla pomnika Daszyńskiego, "NIE" dla likwidacji pomnika Dmowskiego

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...