Plany swoje, inwestycje swoje

Bartłomiej Kozek    2015-06-03 08:04:06

Raz na jakiś czas informujemy o kolejnych pomysłach ratusza na poprawę sytuacji transportowej w Warszawie. Poznajemy ambitne strategie, a także konkretne pomysły. Czy inwestycje komunikacyjne w naszym mieście robione są z sensem? Zielone Mazowsze postanowiło to sprawdzić.

Na łamach „Polityki Warszawskiej” informowaliśmy o ambitnych założeniach miejskich planów transportowych, podawaliśmy ambitne harmonogramy rozwoju infrastruktury rowerowej, niedawno zaś informowaliśmy o inwestycjach tramwajowych, których realizację wesprzeć mają unijne pieniądze.

Wszystko to w imię zrównoważonego rozwoju miasta. Miasta, w którym pieszy nie będzie już traktowany jako zło konieczne, osoby jeżdżące na rowerze będą mogły jeździć po nim bez obawy o swoje zdrowie, a korzystający z komunikacji miejskiej będą mogli bezproblemowo przesiadać się albo zmieniać środki transportu.

Jak jest w rzeczywistości? By uzyskać odpowiedź na to pytanie skorzystałem z szansy na spotkanie ze współautorem udostępnionejj w tym tygodniu publikacji „Nowe inwestycje. Postęp czy regres? Skuteczność wdrażania strategii transportowej miasta z punktu widzenia pieszych, rowerzystów i pasażerów”, Radosławem Wałkuskim z Zielonego Mazowsza. 

– Na jakie kwestie zwraca uwagę wasz raport?

– Przyjrzeliśmy się inwestycjom, realizowanym przez miasto po roku 2009, a więc już uchwaleniu strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego miasta. Sprawdziliśmy, jak działają węzły przesiadkowe w Warszawie, tym bardziej, że miasto ma tendencje do skracania tras i łączenia różnych form transportu. 

– Jakie wnioski możemy z tych badań wyciągnąć?

– Nasze zainteresowanie wzbudziły m.in. węzły Park and Ride. Negatywnym przykładem jest naszym zdaniem Metro Stokłosy – nie dość, że parking P&R położony jest z dala od stacji, to stanowiska dla rowerów są na jego samym końcu. Dla porównania sytuacja przy Metrze Służew jest dużo lepsza.

– Duże zmiany zachodzą nie tylko na węzłach przesiadkowych, ale i na samych ulicach, które przechodzą rewitalizację, remonty czy poszerzanie. Jak oceniacie te procesy?

– Zmiana Świętokrzyskiej na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu idzie w pozytywnym kierunku. Na drugim biegunie jest z kolei poszerzana obecnie Wołoska. Efektem tego poszerzania będzie wydłużenie czasu przejścia pieszego przez ulicę, a także zwiększenie się poziomów hałasu i spalin w bezpośrednim otoczeniu.

– Z przechodzeniem przez jezdnię związana jest również sygnalizacja świetlna...

– …która dziś w Warszawie promuje poruszanie się samochodem, a nie pieszo. Przykładem są przyciski dla pieszych chcących przekroczyć ulice, które nie gwarantują nam natychmiastowego zielonego światła. Przeznaczone są również dla rowerzystów, mimo iż teoretycznie powinni liczyć na autodetekcję ruchu albo stały cykl świetlny. Długość zielonego światła, np. na Rondzie Daszyńskiego, nie pozwala na przejście całego skrzyżowania w jednym cyklu. Szczególnie mocno dotyka to osoby o ograniczonej mobilności, np. starsze.

– Podsumowując – widać, że wobec realizowanych w ostatnich latach inwestycji bywacie dość sceptyczni. Czy zatem miejskie dokumenty strategiczne mają w ogóle wpływ na ich realizację? Czy realizujące je podmioty biorą pod uwagę zalecenia płynące z tych dokumentów?

– Generalna tendencja jest niestety taka, że dokumenty strategiczne nie są realizowane. Oceny tej nie zmienia parę pozytywnych wyjątków, takich jak wspomniana już przeze mnie Świętokrzyska. Problemem jest to, że bardzo często to jednostki samorządowe, takie jak Zarząd Dróg Miejskich, narzucają swoje wizje – mimo, iż powinny realizować propozycje przyjęte przez władze samorządowe. To trochę tak, jakby ogon kręcił psem. Widać to przy okazji budżetu partycypacyjnego, gdzie okazywało się, że przedłożonego przez mieszkańców postulatu nie chciano realizować, wysuwając argumentację sprzeczną z zaleceniami zawartymi w dokumentach strategicznych.

– Dziękuję za rozmowę.

Raport „Nowe inwestycje. Postęp czy regres?” zrealizowany został przez stowarzyszenie Zielone Mazowsze oraz Komisję Dialogu Społecznego ds. Transportu dzięki wsparciu Funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Fundacji Batorego oraz Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

Fot. Polityka Warszawska

ZOBACZ TAKŻE:

Hanna Gronkiewicz-Waltz: Będzie tramwaj na Gocław!

Transportowe spory i inwestycje

Znamy plan transportowy dla Warszawy

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...