Mieszkańcy Zielonej Białołęki chcą zmiany końcowej stacji II linii metra

Adam Kielar    2015-07-16 07:24:59

Niedawno "Polityka Warszawska" pisała o sprawie budowy linii tramwajowej na Zieloną Białołękę. Radni dzielnicy jednogłośnie wyrazili stanowisko, że taka inwestycja jest „sprawą kluczową”. Tymczasem mieszkańcy Zielonej Białołęki wystosowali petycję do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz w sprawie zmiany końcowej stacji II linii metra. Chcą by podziemna kolej kończyła się na osiedlu Grodzisk.

Pomysł wydłużenia II linii metra do Grodziska nie jest nowy. Radni Białołęki poprzedniej kadencji jeszcze w marcu 2014 roku (także jednogłośnie) poparli ten pomysł. – Stacja Grodzisk powinna być zlokalizowana po północnej stronie Trasy Toruńskiej (S8), w rejonie węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej
i ul. Głębockiej, w pobliżu terenów przeznaczonych pod budownictwo wielorodzinne (zgodnie z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego), które już obecnie są szybko zabudowywane wielkimi osiedlami mieszkaniowymi – napisano wówczas w uchwale.

Tym razem głos zabrali sami mieszkańcy. W petycji, zamieszczonej na portalu petycjeonline.com, proszą prezydent Hannę Gronkiewicz-Waltz o zmianę planowanego krańca II linii metra. "My niżej podpisani mieszkańcy Zielonej Białołęki oraz okolic, zwracamy się z uprzejmą prośbą o zmianę lokalizacji ostatniej stacji II linii metra z Bródna na Grodzisk. Postulowana przez radnych dzielnicy Białołęka budowa stacji Grodzisk rozwiąże problem komunikacji w naszej części dzielnicy" – czytamy w dokumencie. Przytoczone w nim są także dane dotyczące demografii dzielnicy. – Studium wykonane przez Transprojekt Gdański na zlecenie miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz analiza demograficzna wykazały większy przyrost mieszkańców niż zakładano. Między 2002 a 2013 rokiem liczba mieszkańców Białołęki wzrosła o 43 tysiące osób. Według danych statystycznych GUS, do 2035 roku tereny Zielonej Białołęki, będzie zamieszkiwało 95 tys. osób. Obecnie jest to ponad 50 tys. osób, a liczba ta wskazuje na dynamiczny rozwój tej części Warszawy.

Obecny projekt drugiej linii metra zakłada budowę stacji końcowej u zbiegu ulic Kondratowicza oraz Rembielińskiej. Według autorów petycji, nie jest to dobre rozwiązanie. "Budowa stacji u zbiegu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej uniemożliwi stworzenie dużego węzła przesiadkowego i zbudowanie parkingu P+R. Wąskie uliczki Bródna staną się całkowicie niedrożne. Mieszkańcy okolicznych gmin, chcący skorzystać z metra, nie zrezygnują z wjazdu do miasta. Stacja Grodzisk rozwiązałaby ten problem. Parking P+R pomieściłby co najmniej 1000 samochodów, co przyczyniłoby się do zmniejszenia liczby korków na ulicy Radzymińskiej i Św. Wincentego" – czytamy.  – Zlokalizowanie końcowej stacji metra przy TT (Trasie Toruńskiej – red.) da możliwość wydłużenia jej w przyszłości. Zmiana lokalizacji jednej stacji z Bródno na Grodzisk to podobny koszt budowy – uważają mieszkańcy.

Ich zdaniem, obecny stan komunikacji na Zielonej Białołęce jest niewystarczający. –  Komunikacja miejska realizowana jest wyłącznie przez połączenia autobusowe. Autobusy linii E7 i 527 stoją w godzinach szczytu w korkach. Z kolei linie kursujące Trasą Toruńską stoją w gigantycznym korku na odcinku od węzła Łabiszyńska aż do zjazdu do Marymontu – zaznaczają. Innym problemem, na jaki wskazuje petycja, jest brak dogodnego połączenia z pierwszą linią metra, jakie posiada Tarchomin. – Aby dojechać do zagłębia biurowego na Służewcu, mieszkańcy muszą poświęcić minimum 1,5 godziny na podróż w jedną stronę, podczas gdy w linii prostej to tylko 15 km. Dojazd do centrum zajmuje niekiedy ok. 50 minut – przekonują mieszkańcy i wskazują proste rozwiązanie. – Budowa stacji Grodzisk rozwiązałaby problem komunikacyjny i obecna infrastruktura Zielonej Białołęki w zupełności by wystarczyła. Dzięki postulowanej zmianie uda się z pewnością zapobiec paraliżowi Bródna i stworzyć dogodny węzeł przesiadkowy, służący nie tylko naszej dzielnicy, ale również mieszkańcom Ząbek, Zielonki i Marek – czytamy.

Autorzy petycji wspominają także o planowanych stacjach na Zaciszu. – Teren ten głównie stanowi zabudowa jednorodzinna. Liczba osób korzystająca z tych stacji będzie o wiele mniejsza niż na Zielonej Białołęce. Proszę mieć na uwadze, że stację metra Kabaty początkowo również otaczały pola – przypominają.

Całą petycję można znaleźć pod tym adresem

 

Zdjęcie: metro.waw.pl

Zobacz także:

Tramwaj na Zieloną Białołękę?

Metro pojedzie do Grodziska?

 

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...