Warszawa przodem do rzeki!

Bartłomiej Kozek    2015-08-05 08:18:33

W niedzielę, w samo południe mogliśmy w końcu przejść się po pierwszym kawałku bulwarów wiślanych. Gotowy jest fragment od Mostu Śląsko-Dąbrowskiego do ulicy Boleść. Po latach mówienia o tym, że miasto „stoi tyłem do Wisły” odkrywamy ją na nowo.

Patrząc na doświadczenia trudnych relacji miast i rzek w ostatnich dziesięcioleciach możemy powiedzieć, że i tak mieliśmy sporo szczęścia. Wisła w Warszawie nie zmieniła się w betonowy kanał, jak wiele rzek w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, które dziś za grube pieniądze przywraca się naturze i ludziom.

Okazuje się, że dzikie chaszcze na praskim brzegu – będące dziś częścią sieci Natura 2000 – nie są już uważane za dowodzący zacofania obciach, ale drogocenny kapitał przyrodniczy i turystyczny. Mało które miasto takimi „srebrami rodowymi” może się pochwalić, przez co możemy dziś mieć niemałą satysfakcję z bycia obiektem zazdrości niejednego przybysza z Zachodu.

Zrywanie betonu

Choć na rzekę przez lata nie zwracaliśmy uwagi, a w okresie transformacji ustrojowej jakość płynącej nią wody daleka była od doskonałości, udało się nam uniknąć chociażby losów L.A. River, przez długie lata po zabetonowaniu oddzielonej od kalifornijskiej metropolii ogrodzeniem na sporej części jej długości. 

Dziś plany jej rekultywacji, powrotu natury czy tworzenia przestrzeni interakcji społecznych są jednym z ważniejszych tematów dyskusji amerykańskich urbanistów. Powstała nawet gra karciana, mająca promować oddolne działania na jej brzegach, o których można zresztą informować na specjalnej stronie internetowej rzeki.

Przestrzenie odpoczynku

Kto wie, czy obiekt drwin, a mianowicie tunel, w którym schowana została Wisłostrada, nie będziemy za jakiś czas traktować nie jako ekstrawagancką inwestycję, ale sposób na lepsze połączenie miasta z rzeką? Drogi wzdłuż rzek, które swego czasu miały służyć łatwiejszemu przedostaniu się do centrów miast, dziś bywają na cenzurowanym.

Widać to na przykładzie Paryża, który powoli próbuje się wycofać z części inwestycji drogowych. Jeśli plany rządzącej miastem Anne Hidalgo zostaną zrealizowane, nawet do 3,3 kilometra nadrzecznych tras drogowych zamienionych zostanie w parki i obszary rekreacyjne. 

Działanie to ma nie tylko stworzyć nowe przestrzenie odpoczynku, ale również pomóc w zmniejszaniu problemu zanieczyszczeń powietrza. Czas pokaże, czy istotnie uda się ten cel osiągnąć, czy jedynie dojdzie do przesunięcia ruchu i związanych z nim problemów do innych części miasta.

Kontrowersyjne inwestycje

Pamiętając o przybliżaniu miasta do rzeki nie powinniśmy jednak zapominać, że nad rzeką – podobnie jak i w całej reszcie miasta – nie ma działań neutralnych społecznie czy ekologicznie. W skrajnym wypadku widać to w dyskusjach wokół dwóch kontrowersyjnych inwestycji, planowanych w Londynie.

Pierwszą z nich jest kilkukilometrowa ścieżka rowerowa. Cóż kontrowersyjnego może być w tego typu pomyśle? Wbrew pozorom, całkiem sporo. Po pierwsze, ma ona… unosić się na Tamizie, chce się ją bowiem wybudować nie przy, ale na rzece. Wiąże się to ze sporymi kosztami przedsięwzięcia – niemal 13 kilometrów trasy ma kosztować 600 milionów funtów, czyli około… 3,5 miliarda złotych.

Na tym zresztą kontrowersje się nie kończą. Komentatorzy zwracają uwagę na fakt, że za tak dużą kwotę można by było poprawić jakość infrastruktury rowerowej w innych częściach miasta. Wspomniana trasa łączyłaby dwie dzielnice biznesowe Londynu, a za jej użytkowanie należałoby zapłacić… 1,5 funta, co nie jest praktyką, znaną z innych tras rowerowych.

Podczas gdy Warszawa od lat rozważa, czy wybudować Most Krasińskiego, stolica Wielkiej Brytanii przymierza się do… mostu-ogrodu. Także i tu nie brak kontrowersji. Choć miałby kosztować mniej niż trasa rowerowa na rzece (miasto wyłożyłoby „tylko” 60 milionów funtów, czyli ponad 350 milionów złotych) to jednak – jak kontrują jego przeciwnicy – kwotę tą można by przeznaczyć na rewitalizację oraz stworzenie nowych terenów zielonych w całym mieście. 

Co więcej, Garden Bridge nie mógłby być używany przez… rowerzystów – tych samych, których chce się uszczęśliwić płatną trasą wzdłuż rzeki.

Nad Wisłą

Ciesząc się z faktu, że możemy w końcu przejść się pierwszym fragmentem bulwarów na lewym brzegu Wisły, miejmy wspomniane przed chwilą przykłady z tyłu głowy. Choć póki co nikt nie zaproponował jeszcze szczególnie kontrowersyjnych (i drogich) pomysłów na zagospodarowanie brzegów rzeki i w Warszawie nie brakowało wokół tej kwestii emocji. Dość wspomnieć, że spierano się m.in. o koszty i sensowność takich inwestycji, jak Park Fontann na Podzamczu czy kawiarni Plażowa.

Póki co zaś cieszmy się, gdy pogoda pozwala skorzystać z uroków rzeki – czy to tych wieczornych, towarzyskich, czy też tych przyrodniczych. Dodatkowa, weekendowa linia autobusowa nad Wisłę (385 od Metra Politechnika do Placu Wilsona) powinna nam w tym pomóc.

 

Opracowanie na podst. CityLab.com, CityMetric.com, NextCity.org

Zdj. Polityka Warszawska

ZOBACZ TAKŻE:

Odliczamy dni do otwarcia bulwarów

Wisła zachęca nowym spotem!

Zaśmiecona plaża. Radna Soin interweniuje

 

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...