IV Kongres Transportu Publicznego: Oddajmy miasto komunikacji miejskiej

Rafał Osiński    2015-10-21 07:55:47

Po trzech latach uczestnicy IV Kongresu Transportu Publicznego ponownie zawitali do Warszawy. Wydarzenie było okazją do wysłuchania wykładów i dyskusji na temat wyzwań stojących przed miastami w tym obszarze. Wśród zaproszonych gości było aż trzech wiceprezydentów stolicy.

Kongres, który odbywał się w Centrum Konferencyjnym Muranów w Muzeum Historii Żydów Polskich rozpoczął się przemówieniem Jacka Wojciechowicza, zastępcy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Wiceprezydent zachwalał dokonania inwestycyjne władz miasta od 2006 roku, czyli od czasu, gdy obecna ekipa sprawuje władzę. – Transport publiczny to krwioobieg miasta. W ciągu ostatnich 9 lat zakupiliśmy ponad 1000 autobusów, 34 pociągi SKM i wiele nowych tramwajów. Niska podłoga i klimatyzacja stały się standardem – chwalił się Wojciechowicz. Przypomniał również dokończenie I linii metra wraz z wybudowaniem węzła Młociny oraz rozpoczęcie budowy II linii. – Już dziś osiągamy parametry, które miały zostać zrealizowane dopiero za kilka lat – podkreślił. Sporo uwagi poświęcił również transportowi rowerowemu w stolicy. Zwrócił także uwagę na fakt, że problemem jest duże przywiązanie mieszkańców Warszawy i w ogóle całego naszego społeczeństwa do samochodów. – Będziemy starać się wpływać na te zachowania. Najlepszym na to sposobem są inwestycje w transport publiczny. Dlatego toczy się przetarg na kolejne stacje II linii metra, a niedługo ogłosimy kolejny – stwierdził na zakończenie swojego wystąpienia.

Ustawa metropolitalna

Ważne kwestie dotyczące współpracy Warszawy oraz innych dużych miast z ościennymi gminami przedstawił Jan Grabiec, wiceminister Administracji i Cyfryzacji. Omówił zmiany, jakie przyniesie ewentualne wejście w życie ustawy o związkach metropolitalnych, czekającej obecnie już na podpis prezydenta. – Jest to ustawa, która wprowadza podział funkcjonalny a nie terytorialny. By obszar metropolitalny został utworzony, zgodę wyrazić musi 70 proc. gmin i 50 proc. powiatów, mających wejść w jego skład. Związek metropolitalny będzie odgrywać istotną rolę w zakresie zagospodarowania przestrzennego oraz komunikacji publicznej – podkreślił minister Grabiec. Poinformował jednocześnie, że źródłem finansowania będzie 5 proc. udział w podatku PIT oraz składki wnoszone przez gminy członkowskie. Jego zdaniem, jeśli Andrzej Duda podpisze tę ustawę, uda się między innymi obniżyć ceny biletów w całej aglomeracji a wsie i małe miasteczka leżące nawet kilkadziesiąt kilometrów od centrum zyskają szanse na rozwój.

Braki w prawie

Na ważne kwestie uwagę zwrócił także Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, która to instytucja była jednym ze współorganizatorów Kongresu. – Brakuje wielu istotnych przepisów. Nie ma ustawy parkingowej, która umożliwiałaby na przykład wprowadzanie opłat za parkowanie w weekendy. Z drugiej strony pojawiają się bezsensowne propozycje darmowej komunikacji miejskiej. Prawdziwa wojna na linii kierowcy – transport publiczny dopiero przed nami – prognozował Furgalski, lecz z drugiej strony przekonywał, że samorząd terytorialny dużo lepiej wywiązuje się ze swoich zadań niż administracja centralna.

95. rocznica powstania MZA w Warszawie

Drugi dzień Kongresu również obfitował w istotne wystąpienia. Został zainaugurowany wystąpieniem wiceprezydenta Michała Olszewskiego oraz prezentacją Jana Kuźmińskiego, prezesa Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, które właśnie obchodzą swoje 95-lecie.  – MZA to spółka, która wykonuje bardzo odpowiedzialne zadania. Nasz tabor w ciągu roku 2100 razy objeżdża równik. Zatrudniamy 3600 kierowców. Jednocześnie mamy bardzo wysoką efektywność – przewozimy ponad 50 proc. pasażerów a dostajemy mniej niż 1/3 całkowitej dotacji przeznaczonej w stolicy na transport – zachwalał spółkę. Jan Kuźmiński wspomniał także, iż wbrew pojawiającym się co jakiś czas opiniom, zakup ekologicznych autobusów ma sens. – Nasze wyliczenia pokazują, że koszty ekologiczne wyprodukowania energii elektrycznej są niższe niż skala obniżki emisji spalin wynikająca z zastąpienia benzyny prądem – poinformował Kuźmiński.

Prywatne vs publiczne w stołecznym transporcie

Z kolei na temat roli prywatnych podmiotów w świadczeniu usług transportowych na terenie stolicy opowiedział Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Udział prywatnych przewoźników założony jest na poziomie maksimum 25 proc. Przy wyborze partnerów do współpracy wymagamy, by z kierowcami podpisywane były umowy o pracę, gdyż aspekt społeczny jest dla nas bardzo ważny – podkreślał dyrektor Witek. Dodatkowym wymogiem jest także posiadanie zaplecza technicznego.

W tym temacie głos zabrał również Michał Olszewski. – Im niższe są koszty usługi, tym mniejsze ryzyko oddania kontroli nad jej świadczeniem prywatnej firmie. Czasem jednak oddanie sektorowi prywatnemu kompetencji w tym obszarze jest niemożliwe – uznał Olszewski.

Dwudniowy kongres był okazją do spotkania się ekspertów, samorządowców oraz przedsiębiorców. Podczas wydarzenia poruszono wiele istotnych kwestii również w rozmowach kuluarowych. Czy jednak rozmowy te przyniosą owoc? Czas pokaże.

Napisz do autora: osinski@politykawarszawska.pl

Zdjęcie: www.transport-publiczny.pl fot. Piotr Kala

 

Zobacz także:

Jak podróżuje Warszawa, jak podróżuje Europa?

Hanna Gronkiewicz-Waltz: Będzie tramwaj na Gocław!

Warszawski transport publiczny w liczbach

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...