Remont linii średnicowej i przetarg na pociągi podmiejskie

Adam Kielar    2015-11-08 18:58:42

Pasażerów pociągów w Warszawie czekają w najbliższym czasie zmiany. W dniach 6-18 listopada prowadzone są prace remontowe na linii średnicowej. Rozkłady jazdy uległy już zmianie, kolejarze chcą, by jak najmniej utrudniały one życie pasażerom. Jednocześnie, ogłoszony został przetarg na modernizację linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.

Remont torów na linii średnicowej jest prowadzony w taki sposób, by utrudnienia nie wpływały w dużym stopniu na ruch pociągów. Aby maksymalnie skrócić czas zmian, prace są prowadzone całodobowo przy utrzymaniu ruchu pociągów po jednym torze. PKP podkreśla, że przy robotach wykonawca musi zachować szczególne zasady bezpieczeństwa, gdyż demontaż i montaż elementów toru będzie prowadzony obok przejeżdżających pociągów. Remont polega między innymi na zdemontowaniu i wymienieniu w tunelu średnicowym szyn oraz specjalnych mocowań do nich.

Część pociągów kursuje w skróconej relacji do lub z Warszawy Zachodniej i Wschodniej. Niektóre składy wjeżdżają również na Dworzec Centralny.  Szczegóły można znaleźć w rozkładach jazdy oraz u przewoźników. Sam remont został z nimi przedyskutowany i zaplanowany. Zmiany w przejazdach zostały uwzględnione w rozkładzie do 28 września.

Remont oznacza też pewne zmiany w honorowaniu biletów. Od 6 (od godz. 22) do 18 listopada (do godz. 04.00) wszystkie rodzaje biletów ZTM będą ważne: w pociągach KM na obszarze I i II strefy biletowej ZTM; w pociągach WKD na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Opacz w pociągach PKP IC na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia – Legionowo (oprócz pociągów EIP „Pendolino", wagonów kl. 1., sypialnych i kuszetek); w pociągach Przewozów Regionalnych (PR) na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia.

Pasażerowie z biletami wydanymi na przejazd w relacjach z lub do stacji położonych na linii średnicowej mają możliwość „powrotu” do swojej stacji – np. pasażer z biletem ze Skierniewic do Warszawy Ochoty może przejechać do stacji Warszawa Centralna i wrócić tramwajem do przystanku Pl. Zawiszy, zlokalizowanego przy stacji Warszawa Ochota. Analogiczna możliwość istnieje przy podróży w przeciwnym kierunku.

Przetarg

PKP PLK ogłasza także przetarg na modernizację linii podmiejskiej ze stacji Włochy aż do Grodziska Mazowieckiego. Ma to być kolejny krok w kierunku rozwoju kolei aglomeracyjnej. Warta 350 milionów złotych inwestycja ma usprawnić dojazd mieszkańców podwarszawskich miejscowości do stolicy. Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego m.in. w Warszawie to jeden z podstawowych celów inwestycji PLK na najbliższe lata. Postępowanie jest jednym z 7 projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego, unijnego instrumentu finansowania „Łącząc Europę” (CEF).

Jak zapewnia PKP PLK, efektem modernizacji tej linii kolejowej ma być „większa niezawodność przejazdu, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach oraz możliwość szybszej jazdy pociągów.” Zwiększona ma być także maksymalna prędkość pociągów – przyspieszą one z 90 do 120 km/h. Zmiany czekają także stacje  na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Polskie Linie Kolejowe wybudują także nowy przystanek osobowy w Parzniewie, dzięki czemu do linii zyskają dostęp mieszkańcy kolejnych miejscowości.

Inwestycja obejmuje również modernizację 4 mostów i 3 wiaduktów kolejowych, budowę i modernizację 7 przejść pod torami i tunelu drogowego, a także budowę nowego budynku nastawni na stacji Warszawa Włochy. Sprawny i niezawodny przejazd oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa zapewni modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycję przewidziano na lata 2016-2019. Jej wartość to 350 mln zł. To kolejne postępowanie finansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Dzięki unijnemu wsparciu z obecnej perspektywy finansowej UE, podróż na kluczowych liniach kolejowych między największymi miastami w Polsce będzie jeszcze krótsza, usprawnione zostaną też połączenia aglomeracyjne i ruch towarowy. Do 2023 r zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym na linie kolejowe PLK przeznaczy 67 mld zł. 

Napisz do autora: akielar@politykawarszawska.pl

 

Źródła: PKP PLK, ZTM

Zdjęcie: Wikimedia Commons, autor: Damian Kisielewski

Zobacz także:

Nowy Bond i nowe stowarzyszenie. Startuje Projekt Ursynów

Rada uchwaliła zmiany w budżecie i WPF. 300 mln mniej na wydatki

Most Łazienkowski wraca do łask warszawiaków

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...