Prawobrzeżna Warszawa potrzebuje obwodnic

Polityka Warszawska    2015-12-07 11:16:06

Słuszny skądinąd postulat stopniowego ograniczania ruchu samochodowego w centrum miasta nie oznacza, że w Warszawie należy przestać myśleć o inwestycjach drogowych. Na podstawie zatwierdzonych już planów można stwierdzić, że wkrótce nadrobimy wiele zaległości z poprzedni dekad. Decyzje o kolejności realizacji inwestycji wpisują się jednak w bardzo charakterystyczną tendencję. Tendencję, która dyskryminuje aż jedną trzecią mieszkańców naszego miasta.

Mowa oczywiście o bardzo silnej dysproporcji w budowie dróg na obu brzegach Wisły. Obydwu brzegom stolicy nadal brakuje kluczowych połączeń, jak choćby trasy N-S (która połączy drogę S79 z przyszłą obwodnicą Łomianek) czy domknięcia obwodnicy śródmiejskiej (połączenie rond Wiatraczna i Żaba). Jednak to prawy brzeg jest na tym polu ewidentnie pokrzywdzony. Nie jest to już kwestia odczucia, ale teza, którą można bardzo łatwo zweryfikować poprzez rzut oka na stan faktyczny.

Którędy z Grochowa na Targówek?

Na początek spróbujmy odpowiedzieć na pytanie jak pokonać jedną z głównych barier dzielących Warszawę? Mowa nie o Wiśle, ale o torach linii średnicowej, do przekroczenia której niezbędne są połączenia w relacji północ-południe. Na lewym brzegu mamy do dyspozycji: Aleję Obrońców Grodna (leżący formalnie już poza Warszawą odcinek S8), wiadukty w ciągu ulicy Gierdziejewskiego i w ciągu ulicy Nowolazurowej, tunele w ciągu ulicy Dźwigowej i w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia, ulicę Towarową i ulicę Żelazną, liczne ulice nad tunelem średnicowym (Chałubińskiego, Emilii Plater, Marszałkowska, Krucza i Nowy Świat), ulicę Leona Kruczkowskiego Solec i Wisłostradę. Zatem problem przejazdu przez tory praktycznie nie istnieje.

(Dziś urywa się tu ulica Wiatraczna, w przyszłości przebiegnie tędy obwodnica śródmiejska)

Tymczasem na prawym brzegu do dyspozycji są jedynie Wybrzeże Szczecińskie, Jagiellońska, Targowa, Chełmżyńska, Żołnierska, Marsa i 1 Praskiego Pułku. A to oznacza, że na długości ok. 6,5 kilometra nie ma przejazdu przez tory kolejowe!

Prawy brzeg nadal bez obwodnic

Dla porównania rozwoju sieci dróg na obu brzegach możemy przyjąć też inne kryterium i sprawdzić stan budowy obwodnic. Warto przypomnieć, że Warszawa docelowo mieć będzie trzy obwodnice – śródmiejską, miejską (etapową) i ekspresową. Fragmenty każdej z nich zrealizowane są już dziś, ale znów w oczy rzuca się dysproporcja:

- obwodnica śródmiejska – na lewym brzegu ukończona w całości od kilku dekad, na prawym cały czas bez kluczowego połączenia rond Wiatraczna i Żaba;

- obwodnica miejska (etapowa) – na lewym brzegu brak trasy N-S, ale obecnie zastępuje ją al. Prymasa Tysiąclecia, a pozostałe fragmenty w dużej mierze istnieją w docelowym kształcie. Tymczasem na prawym brzegu z uwagi na brak Trasy Olszynki Grochowskiej i Trasy Mostu Północnego obwodnica etapowa nie istnieje praktycznie wcale;

- obwodnica ekspresowa – na lewym brzegu liczy już prawie 30 km, co umożliwiło bezkolizyjny przejazd od Puławskiej na Bielany. Na prawym brzegu to jedynie ok. 7 km Trasy Toruńskiej. Pewnym pocieszeniem jest trwający przetarg na Most Południowy i resztę trasy S2. Tym niemniej realizacja tych odcinków oznaczać będzie, że na lewym brzegu obwodnica ekspresowa ukończona zostanie w całości, a na prawym nadal będzie czekać na realizację Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu trasy S17.

Brak przejazdów nad torami to jedna z głównych barier komunikacji międzydzielnicowej prawobrzeżnej Warszawy (Mapa: © autorzy OpenStreetMap, lic. CC-BY-SA 2.0).

Porównanie wyjdzie jeszcze gorzej dla prawego brzegu, gdy policzymy oddane do użytku skrzyżowania między trasami klasy A i S (czyli autostradami i drogami ekspresowymi). Na lewym brzegu z planowanych czterech skrzyżowań tego rodzaju gotowe są już trzy (węzły: „Konotopa”, „Opacz” i „Warszawa Południe”). Na prawym brzegu z planowanych dwóch (węzeł „Drewnica” i węzeł „Lubelska”) nie ma jeszcze żadnego. A patrząc na stan przygotowań do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy można wątpić czy podawany termin (rok 2020) zostanie dotrzymany. Wiele wskazuje na to, że pełnej obwodnicy ekspresowej wcześniej niż Warszawa doczeka Łódź.

Brak kluczowych połączeń

Należy podkreślić, że zaniedbania w budowie dróg na prawym brzegu nie dotyczą tylko inwestycji wymagających zabezpieczenia nadzwyczajnych środków. Do takich zaliczyć można by Trasę Olszynki Grochowskiej, które na chwilę obecną nie ma zapewnionego finansowania do 2042 roku (swoją drogą – kiedy ostatnio natknęli się Państwo na jakąkolwiek wzmiankę w mediach na temat tej trasy?).

(Tu urywa się Trasa Świętokrzyska. Do Targowej zabrakło ok. 100 metrów.)

Ale łatwo wskazać kilka dużo krótszych i tańszych w realizacji odcinków, które nie powstają. Spójrzmy np. na Trasę Świętokrzyską – jak to możliwe, że odtwarzając ulicę Sokolą po budowie metra nie wydłużono jej od razu do ulicy Targowej? Obwodnica śródmiejska? Wspaniale, że powrócono do tego projektu, ale dlaczego tylko do ulicy Radzymińskiej a nie od razu do Ronda Żaba? Takich „drobiazgów” jest więcej – przez brak połączenia ulic gen. „Bora”-Komorowskiego i Jana „Nowaka”-Jeziorańskiego z Trasą Łazienkowską autobusy z Gocławia nie mogą łatwo wjechać na Most Łazienkowski (muszą korzystać z Wału Miedzeszyńskiego lub objazdu ulicami Brazylijską i Międzynarodową).

Brak debaty

Odczuwalny jest brak rozmowy o podstawowych priorytetach rozwoju sieci dróg w Warszawie – widać to choćby w temacie budowy przepraw przez Wisłę. Miasto wróciło do koncepcji Mostu Krasińskiego, która nagle uznana została za pilną, choć jej lokalizacja jest stosunkowo blisko Mostu Gdańskiego i zmodernizowanego pięciopasmowego Mostu gen. „Grota”-Roweckiego. Nie widzi się przy tym, że mostów dużo bardziej brakuje w południowej części miasta. Trwa co prawda przetarg na Most Południowy, ale to inwestycja rządowa i odległa od centrum. Nie ma żadnych wieści na temat projektowanego Mostu na Zaporze, czy też proponowanego niegdyś przez Tramwaje Warszawskie mostu tramwajowego na wysokości Gocławia. A niezależnie od naszego zdania o konieczności budowy mostu Krasińskiego po raz kolejny widać preferowanie lewego brzegu poprzez budowę dojazdu najpierw tylko z jego strony (kwestia braku finansowania dla wiaduktu w ciągu ul. Budowlanej). Podobnie było przy Moście Północnym (po jego oddaniu jeszcze długo trwały prace przy wiaduktach w ciągu Modlińskiej) oraz przy Moście Siekierkowskim (Trasa Siekierkowska na lewym brzegu została oddana od razu, zaś na prawym dopiero kilka lat po wybudowaniu mostu).

Jak to zmienić?

Jednym z podstawowych problemów jest brak informacji. Często mieszkańcy (i radni różnego szczebla) nie mają wiedzy o aktualnych i zatwierdzonych planach budowy dróg, przez co nie wiedzą nawet za czym lobbować. Nie sprzyja temu polityka informacyjna miasta – różnego rodzaju mapy dużo łatwiej znaleźć na stronach organizacji pozarządowych (np. SISKOM), a także na stronach zrzeszających pasjonatów (np. forum Skyscrypercity). Również media lokalne raczej słabo informują o planach inwestycyjnych, poruszając takie tematy głównie przy okazji decyzji podejmowanych przez władze miasta.

Inwestycje potrzebują wsparcia ze strony radnych. Ciekawy jest tutaj przykład walki o słynne połączenie między Ursynowem i Wilanowem, gdzie dzielnicowy radni w 2012 zwołali wspólne posiedzenie rad obu dzielnic, co było prawdopodobnie pierwszym tego typu wydarzeniem w skali Warszawy. Przydatne byłoby też wsparcie samych mieszkańców, choć akcje na rzecz budowy połączeń drogowych należą raczej do rzadkości. Ostatnio głośno jest o przypadku Wyględowa, gdzie mieszkańcy domagają się przedłużenia ul. Woronicza do Żwirki i Wigury – warto przyglądać się, czy w tej sprawie społeczny nacisk przyniesie rezultat.

Na zakończenie trzeba dodać, że dobre planowanie i konsekwentna realizacja inwestycji dają bardzo konkretny efekt, który widać (też) w statystykach. Świetnym przykładem z ostatnich lat może być oddanie fragmentu południowej obwodnicy Warszawy, co umożliwiło przeniesienie przebiegu drogi krajowej nr 2 z Mostu Łazienkowskiego na Most Siekierkowski. Jeszcze w 2012 ruch na Łazienkowskim wynosił średnio 116928 pojazdów na dobę, a już w 2014 spadł do 97643. Tym samym udało się odsunąć ruch od centrum miasta, bo ok. 20 tys. pojazdów przeniosło się jeden most dalej (Siekierkowski w 2012: 98856 na dobę i w 2014: 113303 na dobę). Podobnych efektów należy oczekiwać w przypadku oddawania kolejnych dróg umożliwiających przejazd między dzielnicami bez konieczności odwiedzania centrum. Wymaga to jednak wielkiej determinacji, której w przypadku inwestycji na prawym brzegu bardzo brakuje, czego koronnym przykładem jest stan realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy.

Tadeusz Rudzki – członek Zarządu Samorządu Mieszkańców Saskiej Kępy

Od urodzenia mieszkaniec Saskiej Kępy. Zaangażowany w inicjatywę "Wokół Plonu" i społeczne działania na rzecz pamięci o warszawskich rzeźbiarzach. Z zainteresowaniem śledzi rozwój warszawskiej infrastruktury drogowej. Od 2014 w Samorządzie Mieszkańców Saskiej Kępy. Członek Stowarzyszenia Wikimedia Polska. W wolnym czasie podróżuje i żegluje (także po Wiśle).

 

ZOBACZ TAKŻE:

Tadeusz Rudzki: W cieniu sporów o pomniki

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...