Grzegorz Gruchalski: Transport publiczny szansą dla Warszawy

Polityka Warszawska    2016-10-13 15:01:52

Już jakiś czas zbierałem się do napisania artykułu w temacie transportu publicznego, który może być prawdziwą szansą dla zrównoważonego rozwoju Warszawy. Przy pomocy Polityki Warszawskiej udało mi się wreszcie przełamać - pisze Grzegorz Gruchalski (Inicjatywa Polska, Warszawskie Forum Samorządowe)

Warszawa jest miastem zakorkowanym, co w sposób oczywisty pogarsza samopoczucie jej mieszkańców. Dlatego promocja transportu publicznego powinna być jednym z głównych zadań stołecznego Ratusza. Centrum jest zablokowane, mamy zanieczyszczone powietrze, a normy emisji pyłu są przekraczane za często. Chociażby z tego powodu warto pochylić się nad tematem, który w ostatecznym rachunku przyczyni się do lepszej organizacji miasta oraz lepszego zdrowia zamieszkujących stolicę obywatelek i obywateli.

Wiele jest do poprawy w funkcjonowaniu transportu publicznego w stolicy. Jednak na przełomie ostatnich lat widzimy tutaj dużą poprawę, co jest też efektem inwestycji miejskich. Nie można zapominać, że wszystko można robić lepiej i sprawniej. Promocja korzystania z komunikacji publicznej powinna mieć jasno wytyczoną strategię tak, aby mieszkańcy z niej chętniej korzystali, a samochody były mniej używane. Jednym z takich mądrych pomysłów jest z pewnością ograniczeniu ruchu samochodów w centrum. Takie proekologiczne podejście będzie oznaczało mniejszą emisję spalin, a jednocześnie zwiększy się używalność transportu miejskiego. Warszawę czeka dość spora debata nt. modelu związanego z ograniczeniem lub nawet zamknięciem ruchu dla samochodów, dlatego już teraz trzeba o tym dyskutować. Centrum nie będzie oczywiście zamknięte dla służb ratunkowych, porządkowych oraz dostaw zaopatrzenia do sklepów i lokalnej gastronomii. Tutaj można również rozważyć lepszą organizację ruchu poprzez wyznaczenie tras dojazdowych dla pojazdów dostawczych i okresy ich przyjazdów. Ursus ogłosił niedawno rozpoczęcie produkcji małych samochodów elektrycznych, które dzisiaj na całym świecie powszechnie wykorzystywane są do zrównoważenia sieci dostaw. Może warto by rozważyć wykorzystanie takich pojazdów w zamkniętych strefach dla innych aut?

Ze wsparciem dla promocji komunikacji występują też oddolnie mieszkańcy czy radni miejscy. Jakiś czas temu radna Warszawy Paulina Piechna-Więckiewicz (Inicjatywa Polska) wystąpiła z interpelacją, w której zaproponowała zwolnienie uczniów szkół podstawowych z opłat za przejazdy komunikacją miejską w czasie roku szkolnego. To bardzo pozytywny przykład promowania transportu publicznego. Rodzice nie musieliby odwozić swoich pociech samochodami, a sami mogliby również przesiąść się do autobusu czy metra. Sieć połączeń komunikacji miejskiej się rozwija, brakuje tylko konkretnej, a wręcz radykalnej stymulacji mieszkańców, aby z niej korzystała. Pomysł ten nie wiąże się z dużymi kosztami dla budżetu miasta. Już teraz z korzyścią dla najmłodszych mieszkańców, pomysł ten realizuje Kraków. Systemowo nie jest to trudny problem do rozwiązania. Wystarczy tylko trochę dobrej woli ze strony włodarzy miasta.

Jak widać, transport publiczny ma ogromną przyszłość w Warszawie. Wystarczy tylko odpowiednia presja mieszkańców, dobre pomysły oraz konsekwencja Ratusza. Zresztą stolica do 2020 roku zostanie zaopatrzona w 130 autobusów elektrycznych, za co gratulować trzeba między innymi byłemu wiceprezydentowi Jackowi Wojciechowiczowi. Nie chodzi o walkę z samochodami. Przecież nie znikną one prędko z dróg. Chodzi o to, co mieszkańcom jest potrzebne bardziej – posiadanie auta czy skorzystanie z jego funkcjonalności, jaką jest przemieszczenie się z punktu A do punktu B. Rosnąca popularność Ubera tylko to potwierdza. Czas dostarczyć mieszkańcom tego, czego faktycznie potrzebują.

Grzegorz Gruchalski

Rzecznik Prasowy stowarzyszenia Inicjatywy Polska Barbary Nowackiej oraz lider Warszawskiego Forum Samorządowego skupiającego postępowych aktywistów. Zawodowo związany z PR, marketingiem i nowymi technologiami. Prywatnie pasjonat dobrych książek, filmów SF i oddany kibic „Czerwonych Diabłów” z Manchesteru.

Treści zamieszczone we wpisach blogowych są odzwierciedleniem opinii autora i nie przedstawiają poglądów redakcji "Polityki Warszawskiej".

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...