Ruszają konsultacje ws. tramwaju na Gocław

Adam Kielar    2016-10-18 07:22:55

Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. i Zarząd Transportu Miejskiego organizują konsultacje społeczne w sprawie budowy trasy tramwajowej na Gocław. Chcą w ten sposób zapewnić „szeroki udziału mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących rozwoju układu transportowego”. Nie brakuje jednak kontrowersji wokół tej sprawy.

Na mieszkańców przygotowano cztery terminy spotkań – będą to tzw. weekendowe punkty konsultacyjne na Gocławiu oraz Saskiej Kępie: 22 października i 6 listopada w Klubie Kultury Seniora przy ul. Pawlikowskiego 2 oraz 23 października i 5 listopada w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 2, ul. Nobla 18/26. Punkty te czynne będą w godzinach 9-18. Władze zapewniają dostęp dla osób o ograniczonej mobilności oraz tłumacza języka migowego.

Podczas konsultacji władze chcą skupić się na trzech kwestiach: analizowanych wariantów i rekomendacji, założeń dotyczące zmian w układzie linii komunikacyjnych oraz funkcji i sposobu zagospodarowania terenów przyległych do trasy tramwajowej, ze szczególnym uwzględnieniem rejonu przyległego do Kanału Wystawowego.

Miejskie instytucje przekonują, że „budowa nowych tras tramwajowych jest jednym z priorytetów inwestycyjnych m.st. Warszawy, określonych w polityce transportowej miasta. Tego rodzaju inwestycje mają na celu uzyskanie szeregu korzyści przez mieszkańców Warszawy”.  Jako benefity z budowy tramwaju na Gocław, ZTM i TW wskazują między innymi skrócenie czasu podróży do Centrum, zwiększenie dostępności do Gocławia i Saskiej Kępy czy też poprawę stopnia ochrony środowiska poprzez zachęcenie do korzystania z komunikacji zbiorowej.

W czasie prac przeanalizowano pięć możliwych wariantów przebiegu trasy tramwajowej na Gocław. Przedstawia je ta mapa:

Źr. Materiały prasowe

Dodatkowo, wariantowaniu poddano rozwiązanie przejścia trasy tramwajowej przez Trasę Łazienkowską (Warianty W1 i W2), gdzie rozważano trzy możliwości: przeprowadzenie torowiska poniżej poziom terenu (pod Trasą Łazienkowską), przeprowadzenie torowiska wiaduktem nad Trasą Łazienkowską oraz obniżenie Trasy Łazienkowskiej i przeprowadzenie torowiska w poziomie terenu.

Tramwaje Warszawskie, w oparciu o wykonane analizy, w tym raport o oddziaływaniu na środowisko rekomenduje wariant W2C, tj. z zagłębieniem Trasy Łazienkowskiej. Zdaniem władz miejskich, ta opcja zapewnia najkrótszy czas podróży do centrum miasta, obsługuje nowe osiedla mieszkaniowe na terenie Gocławia, poprawia dostępność transportu publicznego dla osiedla Międzynarodowa, prowadzenie tramwaju po powierzchni terenu czyni go bardziej dostępnym dla okolicznych mieszkańców, co jest podstawowym zadaniem środków transportu publicznego, nie wpływa negatywnie na środowisko, ogranicza oddziaływana akustyczne związane z ruchem samochodów w ciągu Trasy Łazienkowskiej (zagłębienie trasy tranzytowej) oraz, zdaniem Tramwajów Warszawskich, stanowi najlepsze rozwiązanie za zakresu urbanistyki terenów miejskich – pozwala na wytworzenie połączenia pieszo-rowerowego pomiędzy częściami Saskiej Kępy rozdzielonych Trasą Łazienkowską.

Inicjatywa Tramwaj na Gocław zachęca do brania udziału w tych konsultacjach. – Ponieważ to temat kluczowy dla inwestycji, będziemy Was troszkę męczyć przypominając o nich co chwilę abyście wzięli w nich udział. Na początek- dla wnikliwych- Trawmaje Warszawskie przygotowały obszerną dokumentację – warto zapoznać się z tymi materiałami - piszą aktywiści na swoim fanpage'u na stronie. Jak dodają, podoba im się wariant zaproponowany przez władze miejskie –  Nasza grupa wspiera ten wariant od początku akcji "TnG". Różnimy się tylko w ocenie przejazdu nad Trasą Łazienkowską – czy ma to być kładka czy poziom "zero" – piszą aktywiści.

Kontrowersje

Sprawa Tramwaju na Gocław od dawna budzi kontrowersje. Nieco ponad roku temu, spierali się o to Tadeusz Rudzki z Samorządu Mieszkańców Saskiej Kępy oraz Jakub Jagodziński i Jan Sitnicki – organizatorzy akcji "Tramwaj na Gocław", w naszym dziale „Dwa Brzegi”. Mieszkańcy Saskiej Kępy rozpoczęli także akcję „Tramwaj przez Wisłę - nie przez działki”, w której przekonują, że lepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie tramwajowej przeprawy przez Wisłę, zamiast proponowanej trasy przy ogródkach działkowych. W informacji prasowej, skierowanej do mediów wskazują także na inny problem. – Z zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej odpowiedzi wiceprezydenta Witolda Pahla na jedną z interpelacji wynika, że obszar, po którym przebiegać ma tramwaj, może podlegać tzw. reprywatyzacji – piszą. Dodają również, iż teren ten nie jest chroniony planem zagospodarowania przestrzennego. – Sytuacja do złudzenia przypomina casus Jeziorka Gocławskiego, które w niejasnych okolicznościach wraz z okolicznym obszarem zostało przekazane w prywatne ręce, a dziś otoczone jest tzw. apartamentowcami – czytamy.

Mieszkańcy Saskiej Kępy krytykują wycinki zieleni po południowej stronie Trasy Łazienkowskiej

Mieszkańcy Saskiej Kępy wskazują, że projekt budowy Tramwaju wzbudza kontrowersje wśród mieszkańców. – Sam pomysł budowy w tym miejscu linii tramwajowej od dawna wywołuje protesty. 20 lipca 2016 roku do Urzędu Miasta trafiła petycja podpisana przez 4800  mieszkańców Warszawy sprzeciwiających się inwestycji „Tramwaj na Gocław” prowadzonej po terenie ogrodów działkowych – przekonują działacze, dodając, iż „forsowana przez Władze m. st. Warszawy i Dzielnicy Praga-Południe propozycja trasy tramwajowej nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Pragi Południe, a tylko je pogłębi.”. Podkreślają, że nie otrzymali odpowiedzi na złożoną w stołecznym ratuszu petycję w tej sprawie.

W sprawie samych konsultacji działacze z Saskiej Kępy mają cztery podstawowe pytania do władz: chcą wiedzieć „Dlaczego forsuje się inwestycję tak głęboko dzielącą społeczność lokalną nie zwracając uwagi na inne proponowane rozwiązania?”, „Dlaczego do dziś nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów zielonych między ul. Międzynarodową a ul. Kinową, które objęte są roszczeniami?”, „Co zrobi m. st. Warszawa, jeśli teren, po którym ma biec tramwaj trafi w prywatne ręce? Czy konieczne będą wielomilionowe odszkodowania z tytułu roszczeń dekretowych?” oraz Część gruntów, po których ma przebiegać tramwaj między os. „Ateńska” i os. „Saska” należy do jednego z deweloperów - ile będzie kosztować wykupienie terenu pod inwestycję tramwajową?”

Przedstawicielom Saskiej Kępy nie podoba się także fakt, iż dopiero teraz opublikowano większość dokumentów. – Na spotkaniu z radnymi dzielnicy w dniu 5 września 2016 Tramwaje Warszawskie zapowiedziały, że w październiku odbędą się dwutygodniowe konsultacje społeczne poprzedzone półtoratygodniową kampanią informacyjną. Jednak dopiero 16 października udostępniono w Internecie analizę wielokryterialną oraz raport o oddziaływaniu na środowisko. Wszystkie udostępnione dokumenty liczą łącznie ponad 500 stron, a konsultacje rozpoczynają się już za kilka dni – podkreślają. Z drugiej jednak strony widzą pewne pozytywy. – Tak czy inaczej dzięki opublikowaniu dokumentów w najbliższych dniach do opinii publicznej przebiją się m.in. dane dotyczące skali wycinki drzew – piszą.

Wedle wstępnych planów, tramwaj na Gocław miałby pojechać w 2020 roku.

Zdjęcie: wikimedia commons, autor: Cezary Piwowarski

Napisz do autora: akielar@politykawarszawska.pl | Twitter: @AdamKielar

Zobacz także:

Grzegorz Gruchalski: Transport publiczny szansą dla Warszawy

Ratusz analizuje pomysł darmowych przejazdów

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...