Bitwa o taksówki

Daniel Nowak    2013-11-21 07:06:30

Na dzisiejszej (czwartek, 21.11.2013) Radzie Miasta najprawdopodobniej zapadnie decyzja, która może zakończyć trwający od dłuższego czasu spór o konieczność egzaminowania kierowców prowadzących usługi taksówkarskie.


Źródło zdjęcia: blu-news.org

Sprawa sięga 2012 roku, kiedy to ówczesny minister sprawiedliwości – Jarosław Gowin – przedstawił propozycje zmian w prawie dotyczące zniesienia ograniczeń w wybranych zawodach. Jedną z propozycji była likwidacja egzaminów dla osób, które chciałyby wykonywać zawód taksówkarza. Pomysł Gowina spotkał się z wielkimi protestami pracowników przedsiębiorstw taksówkarskich. Nie zniechęciło to jednak rządu i w kwietniu 2013 roku pierwsza transza deregulacji została przyjęta.

W sprawie taksówkarzy pozostała jednak otwarta furtka. W gminach powyżej 100 tys. mieszkańców władze mogą przeprowadzać egzaminy dla taksówkarzy. Z tej możliwości chcą teraz skorzystać władze Warszawy, które na czwartkowej radzie miasta decydować będą o podjęciu uchwały „w sprawie obowiązku ukończenia szkolenia zakończonego egzaminem dla osób wykonujących przewozy osób taksówkami”.

Projekt uchwały zakłada wprowadzenie szkoleń i egzaminów na taksówkarzy, określa jego koszt oraz program szkolenia. Propozycja uchwały wywołuje kontrowersje nie tylko wśród warszawskich polityków. Jarosław Gowin, pomysłodawca deregulacji zawodu taksówkarza, postanowił włączyć się w działania na rzecz odrzucenia uchwały. W ramach projektu „Godzina dla Polski” nakłania swoich sympatyków: „Przekonajcie członków Rady Miasta, żeby w czwartek 21 listopada odrzucili projekt uchwały!”. Zespół Gowina przygotował elektroniczny formularz, za pomocą którego można skierować apel do radnych Warszawy. W apelu możemy przeczytać między innymi: „Utrzymania szkoleń i egzaminów nie uzasadniają zyski, które z nich czerpią firmy komercyjne i urząd miasta (opłaty w wysokości 444 zł za szkolenia i 260 zł za egzamin). Nie widzę powodu, żeby miasto miało zarabiać na ograniczaniu wolności gospodarczej. Z pewnością dużo lepszy skutek dla budżetu miasta miałaby likwidacja Komisji Egzaminacyjnej, w której 13 urzędników pobiera wynagrodzenie. Apeluję, by te pieniądze zostawić w portfelach mieszkańców Warszawy – oni na pewno wydadzą je lepiej!”.

Druga storna sporu, czyli taksówkarze, również nie pozostaje bierna. Oni również lobbują wśród radnych, tyle że za przyjęciem uchwały o szkoleniu i egzaminach na taksówkarzy. Póki co taksówkarski lobbing wydaje się skuteczniejszy, ponieważ zarówno Platforma Obywatelska jak i Sojusz Lewicy Demokratycznej zapowiada głosowanie za przyjęciem uchwały. – Nie chcemy obniżenia jakości usług taksówkowych w Warszawie – uzasadnia stanowisko PO Jarosław Szostakowski, przewodniczący klubu radnych. Warszawskie SLD podnosi inne argumenty – Uważamy, ze bezpieczeństwo warszawiaków wymaga, aby taksówkarze spełniali określone kryteria. Nie są one zbyt wygórowane. Przypominam, że Rada Miasta zniosła limit taksówek, więc dziś wystarczy zdać egzamin, który nie jest trudny w porównaniu do innych stolic. Obawiamy sie też, że taka deregulacja może zakorkować bus pasy, które będą oblężone przez osoby, które tylko w tym celu zgłoszą TAXI np. firmy kurierskie – argumentuje Sebastian Wierzbicki.

Zupełnie inny punk widzenia przedstawia warszawski PiS – Ja zagłosuję przeciw tej uchwale, ale nie będziemy mieli dyscypliny. Pomijając meritum, ten projekt jest źle przygotowany – twierdzi Maciej Wąsik i wylicza błędy – Po pierwsze zakres szkoleń taksówkarzy to 15 godzin szkolenia z topografii miasta, a zero godzin z pierwszej pomocy. Po drugie, na czym ma polegać szkolenia z topografii miasta? Tu Pałac kultury a tu Wisła? I po trzecie szkolenia będą drogie. Po co w komisji egzaminacyjnej przewodnicy miejscy, skoro egzamin to test przygotowany przez urzędników? – krytykuje Wąsik.  – Rozumiem troskę o bezpieczeństwo w taksówce, ale chętniej bym zagłosował za rozwiązaniem, że taksówka nie może mieć więcej niż np. 12 lat – zakończył przewodniczący klubu PiS.

Jarosław Gowin chwalił się na swojej stronie, że dzięki podobnej akcji w Lublinie i Krakowie nie zostały przyjęte uchwały wprowadzające egzaminy dla taksówkarzy. Czy pisanie emaili do radnych sprawi, że egzaminów nie będzie również w Warszawie? Przekonamy się już dziś.

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...