Antyreklamowa ofensywa trwa. Smyk jednak zabytkiem

Wiktor Raczkowski    2013-11-27 18:29:46

Większość warszawiaków ma dość wywieszania na stołecznych budynkach wielkoformatowych reklam. Taki wniosek płynie z sondażu przeprowadzonego przez Gazetę Wyborczą, w którym przeciwko reklamom opowiedziało się 63 proc. badanych. Trend ten w końcu zauważyły także władze Warszawy, które nakłoniły generalnego konserwatora zabytków do przyznania Domu Towarowemu „Smyk” statusu obiektu zabytkowego.


Źródło zdjęcia: Śledź Po Warszawsku (https://www.facebook.com/SledzPoWarszawsku)

Decyzja ta oczywiście wiąże się z zakazem wywieszania na elewacji budynku zasłaniających ją reklam. To także niewątpliwie duża ulga dla tych warszawiaków, których oburzyła wywieszona na gmachu płachta reklamująca jeden z programów stacji MTV.

Kwestia wywieszania reklam na budynku Domu Towarowego ciągnęła się od roku. Piotr Żuchowski, generalny konserwator zabytków, wyraził wówczas zgodę na zasłanianie „Smyka” reklamami, ponieważ stwierdził, że elewacja gmachu nie jest zabytkiem. - Uznaliśmy wtedy, że elewacja i jej podziały zostały ukształtowane po pożarze. Uważaliśmy, że ta substancja nie jest oryginalna, bo elementy aluminiowe i metalowe oraz szyby są już rozwiązaniem wtórnym – tak Piotr Żuchowski tłumaczył się ze swojej pierwotnej decyzji.

Władze miasta co prawda odwołały się od postanowienia generalnego inspektora zabytków, jednak w sprawie nie naciskały. Wiele wskazuje na to, że do stanowczej reakcji zmobilizowały je dopiero niedawne protesty samych warszawiaków. Stołeczny konserwator zabytków przekonywał, że wielkie reklamowe płachty zasłaniają także poziome fragmenty elewacji, które są elementami oryginalnymi. To właśnie ta argumentacja miała skłonić generalnego inspektora do zmiany zdania.

- Jak się spojrzy na "Smyka", to rzeczywiście reklamy zasłaniają poziome podziały elewacji. Jeśli tak jest, to zgodnie z doktryną, moja wcześniejsza decyzja powinna zostać uchylona z urzędu – oświadczył dziennikarzom Piotr Żuchowski. Zmiana decyzji inspektora uprawomocniła się we wtorek.

Oznacza to, że stołeczny Ratusz będzie mógł występować do właściciela budynku o zdjęcie reklamy w każdym przypadku jej zawiśnięcia na elewacji. Jeśli właściciel nie dostosuje się do poleceń miejskich władz, może zostać ukarany karą finansową. - Stołeczny konserwator rozpoczyna kontrolę. Możemy kontynuować dążenia do zdjęcia płachty. Decyzja generalnego konserwatora oznacza, że nie będzie można też w przyszłości wieszać tam reklam – potwierdza Jarosław Jóźwiak, dyrektor miejskiego Centrum Komunikacji Społecznej.

Antyreklamowa ofensywa zaczyna niestety przybierać także formy radykalne. Nieznana osoba pocięła wielki baner reklamowy zamontowany w Dolinie Służewieckiej, który zasłania jedną z willi oraz widok na kościół pw. św. Katarzyny. Ursynowska policja obecnie szuka sprawcy tego zdarzenia.

 

Źródła: Gazeta Wyborcza, własne

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...