Warszawiacy coraz chętniej wsiadają na rowery

Wiktor Raczkowski    2014-05-12 19:42:31

Warszawiacy coraz częściej przesiadają się z samochodów na rowery. Według raportu opracowanego przez ONZ, Warszawa znalazła się w pierwszej dziesiątce europejskich stolic, w których osób przemieszczających się po mieście rowerem jest najwięcej.

Z badań przeprowadzonych przez europejskie biuro Światowej Organizacji Zdrowia i Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ wynika, że rowerzyści stanowią już 5 proc. miejskiego ruchu po Warszawie. Przedstawiciele stowarzyszenia Miasta dla Rowerów twierdzą natomiast, że liczba osób przemieszczających się po stolicy Polski rowerem w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła dwukrotnie. O tym, że warszawiacy dostrzegają coraz więcej zalet jazdy na „dwóch kółkach” świadczy ogromna popularność miejskiej wypożyczalni rowerów Veturilo, która w krótkim czasie stała się ósmym największym systemem rowerowym w Europie.

- Pojawienie się roweru miejskiego zachęciło tych, którzy nie posiadali własnych rowerów. Ludzie zaczęli korzystać z rowerów, tak samo jak zaczęli bywać w lokalnych kawiarniach, kiedy tylko pojawiło się ich więcej – wyjaśnia Joanna Erbel, rowerzystka i kandydatka na prezydentkę Warszawy z ramienia Partii Zielonych. - Co więcej, większość Polaków ma rowery, których używa w celach rekreacyjnych, a boi się zostawiać je na mieście ze względu na zagrożenie kradzieżą. Veturilo zwalnia z tej odpowiedzialności. Korzystając z miejskiego roweru nie jest się również skazanym wyłącznie na jednoślad. Można swobodnie mieszać środki komunikacji – dodaje.

Dzięki temu w raporcie ONZ Warszawa została sklasyfikowana na wysokiej, bo ósmej, pozycji. Niższy wskaźnik udziału rowerzystów w ruchu miejskim miały takie stolice jak: Madryt, Praga, Ateny, Budapeszt i Rzym. W czołówce natomiast znalazły się Amsterdam, Kopenhaga i Berlin. W stolicy Holandii odsetek rowerzystów wyniósł aż 33 proc.

Eksperci z ONZ w raporcie „Otwierając nowe możliwości - praca w zielonym i zdrowym transporcie" wskazują, że wzrost liczby osób, które przemieszczają się po mieście rowerem ma pozytywny wpływ na gospodarkę. Ich zdaniem oznacza to wzrost zatrudnienia w sklepach, punktach serwisowych czy wypożyczalniach rowerów. „Jeśli wszystkie europejskie stolice osiągnęłyby kopenhaski poziom urowerowienia, przyczyniłoby się to do powstania ok. 76,6 tys. miejsc pracy” - czytamy w raporcie, który podaje również, że w Warszawie rowery dają pracę 400 osobom.

Z twierdzeniem, że ruch rowerowy ma pozytywny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo zgadza się także Joanna Erbel: - Rower to oszczędności. Z punktu widzenia społeczeństwa korzyścią jest mniejsza liczba samochodów na ulicach, czyli lepsze powietrze. Duża liczba rowerów uspokaja też ruch uliczny, co wpływa na bezpieczeństwo na drogach.

Sceptycy dodają jednak, że wyliczenia ekspertów z ONZ nie uwzględniają o ile spadłoby zatrudnienie w koncernach paliwowych i serwisach samochodowych, gdyby wskaźnik urowerowienia w całej Europie liczył około 35 proc. Dodają także, że nie wiadomo czy zmiany proporcji w obrębie ruchu miejskiego byłyby korzystne dla samego miasta, które mogłoby wówczas stracić wpływy biletów komunikacji publicznej i opłat parkingowych.

Sami rowerzyści wskazują jednak, że – z powodu wielu infrastrukturalnych barier – Warszawa jeszcze długo nie osiągnie takiego wskaźnika osób jeżdżących po mieście rowerem, jak wspomniana Kopenhaga. Joanna Erbel, zapytana o największe niedogodności dla rowerzystów w stolicy, odpowiada: - Brakuje spójnej infrastruktury dla rowerów, czyli sieci połączeń drogowych: pasów rowerowych, ścieżek rowerowych, które sprawią, że każda osoba niezależnie od wieku, czy umiejętności jazdy rowerem będzie mogła bezpiecznie i komfortowo przejechać z jednego punktu Warszawy do drugiego. W tym momencie po Warszawie wygodnie jeździ się jedynie osobom, które mają dużą wprawę, nie boją się poruszać wielopasmowymi ulicami oraz mają dość siły, żeby znieść lub wnieść rower po schodach jeśli trafią na taką przeszkodę na końcu ścieżki rowerowej. Brakuje też pasów na drogach jednokierunkowych oraz śluz rowerowych, które pozwalają bezpiecznie skręcić w lewo na wielopasmowej ulicy. Poruszanie się rowerem wymaga odwagi i determinacji. Nie powinno tak być. Rower powinien być równie naturalnym środkiem transportu, jak każdy inny. Sukces Veturilo pokazuje, że my – warszawiacy i warszawianki – chcemy jeździć rowerem na co dzień.

Źródło: PAP, Gazeta Wyborcza, własne.

Źródło zdjęcia: https://www.facebook.com/pages/Veturilo-Nextbike-Polska

 

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...