Warszawa się dusi

Piotr Kozak    2014-08-11 19:01:52

Według szacunków WHO, z jej powodu co roku ginie w Polsce około 30 tysięcy ludzi, w Warszawie ponad 300 – kilkakrotnie więcej niż w wypadkach drogowych. Niska emisja, bo o niej tu mowa, dusi kolejne miasta w Polsce. Kraków wytoczył przeciw niej wojnę. Warszawa zaś owej wojnie biernie się przygląda, a zanieczyszczenia kompletnie bagatelizuje.

Niska emisja to zanieczyszczenia wynikające przede wszystkim z emisji komunikacyjnej i emisji pochodzącej z domowych pieców. Głównymi winowajcami są Benzoalfapiren, pyły PM10 oraz PM2,5. Niebezpieczny jest przede wszystkim ten ostatni. Ze względu na swoje rozmiary nie jest filtrowany przez płuca. Dostaje się bezpośrednio do krwiobiegu, powodując choroby nowotworowe, udary mózgu i zawały. Pyły są również odpowiedzialne za przewlekłą obturacyjną chorobę płuc i niewydolność serca. Szacuje się, że w wyniku zanieczyszczeń powietrza życie przeciętnego Polaka skrócone jest prawie o rok.

Zanieczyszczenie powietrza to poważny problem Krakowa, Bielsko-Białej czy Katowic, ale bezsprzecznie najpoważniejszy dla Warszawy. Z danych WIOŚ wynika, że z roku na rok stan zanieczyszczeń jest tu coraz wyższy. W stolicy nie ma miejsca, gdzie natężenie powodującego raka benzoalfapirenu byłoby niegroźne dla zdrowia. Na ponad połowie powierzchni miasta normy przekroczone są dwukrotnie, a w Ursusie i Targówku – aż trzykrotnie. Pyły PM10 i PM2,5 to główny problem Śródmieścia, Włoch, Pragi Płn., Bemowa, Targówka i Woli. Warszawa się dusi. Pytanie zatem, co z tym robi?

Oczyścić powietrze!

W przeciwieństwie do Krakowa, Warszawa ma to szczęście, że posiada dobrą wentylację powietrza. Głównym kanałem wentylacyjnym jest Wisła, ale istotną rolę pełnią również tzw. kliny napowietrzające w postaci parków, skwerów oraz ogródków działkowych. Problemem jest jednak efektywność tej wentylacji, która spada ze względu na tempo zabudowy oraz brak polityki urbanistycznej. W efekcie zabudowywane jest przykładowo Pole Mokotowskie, a miasto pozbywa się kolejnych ogrodów działkowych.

Problem ma również naturę normatywną. Program ochrony powietrza sporządzony dla Warszawy w 2007 roku przez wojewodę mazowieckiego posiada złe umocowanie prawne. Wojewoda nie ma kompetencji administracyjnych, aby wymusić realizację tych planów. Może jedynie zobowiązać miasto do informowania stosownych organów o etapie wdrożenia poszczególnych ich elementów. Polskie prawo nie uwzględnia również (choć uwzględniało) możliwości wprowadzenia tzw. stref płatnego wjazdu oraz stref niskiej emisji. W konsekwencji Warszawa ma ograniczone pole manewru w kwestii ograniczania ruchu samochodowego w mieście.

Ograniczyć ruch samochodowy!

Bo i ruch samochodowy to główny winowajca niskiej emisji w Warszawie. Niedawno na łamach „Polityki Warszawskiej” spierano się na temat ułatwień komunikacyjnych dla kierowców i pieszych. Z punktu widzenia życia i zdrowia mieszkańców spór ten jest źle usytuowany. Nie przebiega bowiem między kierowcami i pieszymi, ale między samochodami, a ludźmi. Transport samochodowy odpowiada za prawie 70 proc. niskiej emisji w Warszawie.

– Polityka miasta – twierdzi Dariusz Kraszewski z Zielonego Mazowsza – powinna zmierzać w kierunku ograniczenia ilości samochodów lub przynajmniej wyprowadzenia ruchu samochodowego z centrum. Tymczasem jest odwrotnie. W Warszawie nic się nie robi w sprawie samochodów. Planuje się kolejne parkingi przy Emilii Plater czy na Placu Powstańców.

– Dobrym pomysłem – uważa Kraszewski – jest wprowadzenie tzw. stref ograniczonej emisji, czyli takich stref, do których wstęp miałyby tylko pojazdy spełniające określone normy emisyjne. Mają one motywować do zakupu bardziej ekologicznych samochodów i zmiany trybu życia – dodaje.

W Europie istnieje już ponad 200 takich stref. W Niemczech – ponad 50. W Lipsku, który w 63 proc. objęty jest tzw. zieloną strefą, zanotowano spadek niskiej emisji o prawie 30 proc. Podobne strefy funkcjonują w Berlinie, Londynie i w Pradze.

Kolejnym rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie w mieście ograniczenia prędkości do 30 km/h. Dlaczego? Otóż 70 proc. niskoemisyjnych zanieczyszczeń komunikacyjnych pochodzi ze ścierania się klocków hamulcowych i opon. Te zaś wynikają z dynamicznej i mało płynnej jazdy. Tempo 30 km/h upłynniłoby ruch samochodowy. Auta nie musiałyby hamować i gwałtownie przyspieszać na skrzyżowaniach.

Liczba samochodów w Warszawie również systematycznie rośnie. Na 1 tysiąc mieszkańców przypada 600 aut, podczas gdy w Berlinie – 300. Miasto powinno promować sprawną i tanią komunikację publiczną, aby zachęcić mieszkańców do rezygnowania z samochodów na rzecz innych środków.

300 ofiar śmiertelnych w Warszawie?

Zbliżające się wybory samorządowe to doskonała okazja, żeby podjąć temat zanieczyszczeń powietrza w polskich miastach. Kraków – przynajmniej oficjalnie – bije na alarm. Warszawa zdaje się nie dostrzegać problemu. Do tej pory temat zanieczyszczeń powietrza nie pojawiał się nawet w kampaniach wyborczych. Mam nadzieję, że przebije się w najbliższej. Być może w polityce nieistotna jest śmierć ponad 300 mieszkańców rocznie. W takim wypadku jednak nie rozumiem, po co komu taka polityka. 

 

Źródło zdjęć:  1. Manfred Sauke, wikipedia, 2. www.wios.warszawa.pl

 

ZOBACZ TAKŻE:

Warszawska gra w zielone

Zielone problemy Bemowa

DWA BRZEGI: Piesi vs. kierowcy

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...