Warszawa na rowerze

Rafał Osiński    2014-08-12 18:51:44

System Veturilo obchodzi swoje drugie urodziny. Nie da się ukryć, iż przez te dwa lata rowery miejskie na trwałe wpisały się w krajobraz warszawskich ulic. Niewątpliwy sukces dwukołowego przedsięwzięcia jest nie do podważenia, ale przy okazji rodzi wiele pytań o inne aspekty miejskiej komunikacji, np. o ścieżki rowerowe.

Z warszawskiego systemu Veturilo korzysta 180 tys. użytkowników. Dotychczas rowery wypożyczane były prawie 3 mln razy. – Rowery są wypożyczane blisko 8,5 tys. razy dziennie, a w tym sezonie odnotowano już ponad 1,2 mln wypożyczeń – informowała niedawno prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz. Na tle innych miast – gdzie podobne systemy także działają – Warszawa faktycznie wypada doskonale. Na ten moment stolica dysponuje 176 stacjami i około 2700 rowerami. Dla przykładu, we Wrocławiu znajdziemy obecnie 32 stacje, a w Poznaniu z kolei zaledwie 16. Co ciekawe, także użytkowanie roweru w Warszawie jest przy krótszych wypożyczeniach tańsze niż w innych miastach.

Stołeczny system ścieżek rowerowych budzi jednak mieszane uczucia. Z jednej strony, na koniec 2013 roku w Warszawie mieliśmy ponad 350 km tras, co nie jest wynikiem złym. Przykładowo w Krakowie jest to ok. 145 km, we Wrocławiu nieco ponad 200 km, w Poznaniu z kolei zaledwie ok. 90 km. Z drugiej jednak strony, tworzą one zbiór mocno niespójnych odcinków, często zaczynających się i kończących w bardzo zaskakujących miejscach. Lekki infrastrukturalny chaos przyznają nawet stołeczne władze w Programie Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do 2020 roku.

W dokumencie tym (opublikowanym jeszcze w listopadzie 2013 roku) zakłada się, że do końca dekady wybudowanych zostanie 198 km nowych ścieżek a zmodernizowanych będzie kolejne 11 km. Całkowity koszt inwestycji oszacowany został na 123,5 mln zł.

Czy jest szansa na zrealizowanie tych planów? Biorąc pod uwagę, że w samym 2013 roku do użytku oddano około 39 km ścieżek, wizja ta wydaje się prawdopodobna. By było to możliwe, konieczne jest przeznaczanie około 17,5 mln zł rocznie na ten cel. Z jednej strony, nie jest to kwota znacząca dla stolicy, której budżet sięga ponad 12 mld zł. Jednak z drugiej, pamiętać należy, że to więcej niż przewidywał cały Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2005 – 2010.

Plany w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej wydają się ambitne. Co więcej, na ich rzecz przemawia to, że są możliwe do zrealizowania zarówno z finansowego jak i technicznego punktu widzenia. Czy rzeczywiście uda się jednak je wcielić w życie, czy też pozostaną one jedynie na papierze? Pierwsze rzeczywiste oceny będą możliwe już niedługo po wyborach.

 

Źródła informacji: Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do 2020 roku, wrower.pl

Źródło zdjęcia: www.ztm.waw.pl


ZOBACZ TAKŻE:

Całe miasto pedałuje

Krok w stronę warszawskich rowerzystów

DWA BRZEGI: Piesi vs. kierowcy

 

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...