Na Zachód po czyste powietrze

Piotr Kozak    2014-08-18 07:58:32

Berlin – miasto prawie półtora razy większe od Warszawy i posiadające dwa razy więcej mieszkańców, cieszy się wysoką jakością powietrza oraz spadającym poziomem emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Nasza stolica zaś znajduje się w czołówce państwa najbardziej zanieczyszczonych. Dlaczego Berlin może i potrafi być miastem czystym i przyjaznym, a Warszawa nie?

Według danych UE, niemiecka stolica prowadzi w statystykach dotyczących czystości powietrza w największych miastach Europy. Przeciwnie do Warszawy, która znajduje się w pierwszej dziesiątce miast najbardziej zanieczyszczonych. Skutki owego zaniedbania są fatalne, a wielu często zupełnie nie zdaje sobie z nich sprawy. Co roku, w wyniku chorób związanych ze złą jakością powietrza umiera w Warszawie ponad 300 osób.

Jedyne co łączy Warszawę i Berlin, to podobna struktura zanieczyszczeń powietrza. Podobnie, jak w Warszawie, ponad połowa szkodliwych dla zdrowia pyłów PM10 i PM2,5 produkowana jest przez ruch samochodowy. O ile jednak w Warszawie poziom tych ostatnich z roku na rok wzrasta, o tyle w Berlinie systematycznie spada. Wszystko dzięki walce ze smogiem, jaką stolica Niemiec rozpoczęła prawie dekadę temu.

Strefy ograniczonej emisji

Redukcja poziomu pyłów PM10 i PM2,5 to przede wszystkim wynik wprowadzania w Niemczech tzw. stref ograniczonej emisji. Pierwsza z nich powstała w Berlinie 1 stycznia 2008 roku. Mechanizm działania stref ograniczonej emisji jest prosty. Na wyznaczony administracyjnie teren mogą wjechać wyłącznie samochody oznakowane odpowiednią plakietką. Kolor plakietki uzależniony jest od wieku samochodu oraz europejskich norm emisji EURO. Kierowcy, którzy wjeżdżają do strefy z nieodpowiednią plakietką lub bez plakietki narażeni są na otrzymanie mandatu w wysokości 40 euro.

Jednym z najbardziej i najszybciej widocznych efektów wprowadzenia stref w Berlinie była poprawa jakości floty samochodowej na ulicach miasta. Już pod koniec 2008 roku samochodów bez plakietki nie było prawie wcale. Do 2010 roku liczba samochodów z najgorszą, czerwoną plakietką spadła z 24% do 2% ogólnej sumy pojazdów, a liczba samochodów z najlepszą, zieloną plakietką wzrosła z 34% do 91%. Poza właścicielami warsztatów i salonów samochodowych cieszyli się przede wszystkim mieszkańcy. Już w 2008 roku emisja pyłów z samochodów obniżyła się o 25%. Do 2010 roku zanotowano spadek emisji o ponad 50%. Jakość powietrza poprawiła się oczywiście nie tylko w wydzielonych strefach, ale na całym obszarze Berlina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.berlin.de/umweltzone

Komunikacja publiczna i rowery

Stolica Niemiec posiada również rozbudowany system transportu publicznego. Mowa tu nie tylko o popularnym metrze, ale o całej infrastrukturze kolejowej. Berlin inwestuje przede wszystkim w rozwój szybkiej kolei miejskiej. Liczy ona 15 linii i wraz z 10 liniami metra tworzy kręgosłup komunikacyjny miasta. Całkowite przeciwieństwo Warszawy, która wydaje się zapominać, że przebiega przez nią linia średnicowa powielając przebieg kolei naziemnej i drugiej linii metra. W Berlinie, w każdy piątek i sobotę, metro oraz kolej kursują przez całą noc. Konkurencyjne są również ceny biletów. Całodniowy – na wszystkie środki komunikacji publicznej – kosztuje 6,70 euro (w Warszawie – 15 zł), bilet miesięczny – 78 euro (w Warszawie – 110 zł). Bilet miesięczny upoważnia dodatkowo do zabrania ze sobą za darmo drugiej osoby od poniedziałku do piątku po godzinie 20 i bez ograniczeń w weekendy.

Berlin stawia również na komunikację rowerową. W mieście istnieje ok. 850 km dróg rowerowych (w Warszawie ok. 300 km), a ich liczba stale rośnie. Dodatkowo rowery mogą korzystać z niektórych pasów przeznaczonych dla autobusów. Dzięki temu, rower jest coraz częściej wybieranym środkiem transportu, a liczba samochodów z roku na rok maleje.

Czy Warszawa sięgnie po rozwiązania komunikacyjne stolicy Niemiec i zacznie dbać o jakość powietrza? Nie wiadomo. Póki co, wzorcem w dziedzinie transportu i ekologii jest raczej Moskwa niż Berlin.

Zdjęcie główne:Andreas Rentz/Getty Images


ZOBACZ TAKŻE:

Warszawa się dusi

Warszawska gra w zielone

 
 
Komentarze do artykułu
Najnowsze w serwisie
Ratusz
2017-08-18 18:54:47
Ponad siedem tysięcy złotych - tyle zapłacą stołeczni urzędnicy za "konsul...
Białołęka
2017-05-25 17:35:54
Już w najbliższą sobotę, z okazji Dnia Matki, odbędzie się Białołęcki B...
Ratusz
2017-05-23 06:17:21
Od 1 czerwca wejdzie w życie nowa taryfa biletowa ZTM. Spadną ceny biletów dw...
Rozmaitości
2017-05-19 06:29:31
Budynek przy plaży obok Stadionu Narodowego (Poniatówce) od czerwca znów będ...
Żoliborz
2017-05-13 17:24:10
W sobotę wreszcie odsłonięty został pomnik Rotmistrza Witolda Pileckiego. W ...
Ratusz
2017-05-12 15:32:28
Ratusz ogłosił w piątek, że od września przedszkola w Warszawie będą bezp...
Mozaika polityczna
2017-05-11 15:54:43
Czwartek przyniósł nowe fakty w sprawie reprywatyzacji. Centralne Biuro Antyko...
Ratusz
2017-05-09 19:56:17
Stowarzyszenie Republikanie opublikowało na swoich stronach Mapę Wydatków War...
Ratusz
2017-05-08 19:46:51
Władze Warszawy chcą zachęcić do udziału w tworzeniu miejskiej zieleni. Zap...
Mozaika polityczna
2017-04-10 17:54:32
Głośno dyskutowanym tematem w poniedziałkowej dyskusji o sprawach politycznyc...